Landelijke campagne Recycleklaar.nl

Bureau:Buro Dirigo en Hope & Glory
Merk:Platform Ketenoptimalisatie
Adverteerder:Platform Ketenoptimalisatie (Vereniging Nederlandse Gemeenten en het Afvalfonds Verpakkingen)
Jaar:2020
Branche:Dienstverlening
Medium:Outdoor, Print, Social media, Video, Website
Gedrag verander je niet zomaar. Daarom baseerden we ons concept op inzichten uit de gedragswetenschap: we ontwikkelden een positieve bevestigende campagne waarin we geen regeltjes, maar de norm communiceerden. De opvallende frisse stijl, de ritmische copy en de optimistische aansporingen, brengen vrolijkheid in het afval scheiden. Omdat gemeenten verschillende benamingen hanteren voor de plastic afvalstroom, hielden wij het in deze campagne op ‘het plastic afval’, aangevuld met het icoon van Rijkswaterstaat. Het is lastig om gedrag te veranderen als het gewenste gedrag geen naam heeft. Daarom lanceerden we de term recycleklaar om een norm te impliceren. Maar het is ook term die je prikkelend af laat vragen: wat is dat dan? Plastic verpakkingen werden de helden van de campagne, dat zie je terug in alle communicatie. Verpakkingen zijn groter neergezet, ze hebben vrolijke kleuren en vertellen zelf hoe ze het liefst ingezameld willen worden: leeg, los en plat. Voor een melkpak geldt bijvoorbeeld: ‘opperdepop dop erop’.

Credits

Advies & Concept:Buro Dirigo
Strategie:Alisa Post
Copy:Jorn Woudt, Sheila Wigman
Creative director:Bram Oorthuizen
Design:Bram Oorthuizen, Annemarie Versteeg, Sandra Rozendaal

Doelstellingen

Met de Ketenovereenkomst Verpakkingen 2020-2029 willen de Vereniging Nederlandse Gemeenten en het Afvalfonds Verpakkingen de kwaliteit van het ingezamelde plastic verbeteren en mensen stimuleren nog meer plastic beter te scheiden. Aan Buro Dirigo én Hope & Glory de vraag hiervoor een campagne te ontwikkelen.

Advertentie

Mist u informatie of staan er onvolkomenheden op deze pagina?