Stibat: In elke lege batterij zit nog een plus, inleveren dus

Bureau:Buro Dirigo en Van Luyken
Merk:Stibat
Adverteerder:Stibat
Jaar:2021
Branche:Non profit & goede doelen
Medium:Online display, Outdoor, Print, Radio, Website
We ontwikkelden een meerjarenstrategie waarin de focus ligt op het versterken van de intrinsieke inlevermotivatie van Nederlanders door de recyclewaarde van lege batterijen te benadrukken. Dit hebben we creatief vertaald door de pluspool van de batterij een hoofdrol in alle conceptuele communicatie te geven: In elke lege batterij zit nog een plus, inleveren dus. Hiermee ligt de nadruk op de waarde die lege batterijen nog hebben. In de jaarlijkse publiekscampagne (in 2021 van 8 – 29 april) wordt deze boodschap breed gepusht. Echte mensen laten het voorbeeldgedrag zien: de lege batterij die in het inzamelmeubel wordt geworpen. Ook toont de communicatie de pluspunten van lege batterijen. Door het spelen van de Grote PlusQuiz leren mensen welke metalen uit lege batterijen gewonnen worden en welke nieuwe producten hiervan gemaakt kunnen worden. De publiekscampagne bestaat uit een radiocommercial, abri’s door het hele land en een branded-content-samenwerking met ANWB Kampioen. Ook online is de campagne goed zichtbaar. Tijdens de eerste week vragen grote ‘homepage-overnemende’ banners op een sympathieke (maar niet te missen manier) de aandacht.

Credits

Strategie:Alisa Post (Buro Dirigo), Martine van Blaaderen (Buro Dirigo), Monique Haras (Van Luyken)
Concept:Léon van Hooijdonk (Buro Dirigo), Alisa Post (Buro Dirigo)
Copy:Léon van Hooijdonk (Buro Dirigo), Sheila Wigman (Hope & Glory)
Design:Bram Oorthuizen (Hope & Glory), Annemarie Versteeg (Buro Dirigo), Rianne Douma (Buro Dirigo)
Project management:Debora Vink (Buro Dirigo), Martine van Blaaderen (Buro Dirigo), Fleur Scheepmaker (Van Luyken)

Doelstellingen

Iedere lege batterij in het restafval is er een te veel. Want de waardevolle metalen uit lege batterijen lenen zich goed voor hergebruik in allerlei toepassingen. Met het oog op verdere verduurzaming wil Stichting Batterijen voor het maximaal haalbare inzamelresultaat gaan. Dus is de vraag: hoe zorgen we ervoor dat Nederlanders hun lege batterijen massaal gaan inleveren?

Advertentie

Mist u informatie of staan er onvolkomenheden op deze pagina?