Eiffel - grip op de zaak

Bureau:S-W-H
Adverteerder:Eiffel
Jaar:2006
Branche:IT
Eiffel heeft 'grip op de zaak'. Dat beweert de zakelijk dienstverlener, die financi?le en juridische adviseurs detacheert bij bedrijven, tenminste in zijn pay-off. Twee jaar geleden werd die claim vormgegeven in de 'apothekerscommercial', waarin een zakenman zijn receptje komt ophalen en geconfronteerd wordt met een apothekersassistente die uit een grabbelton een willekeurig medicijn vist. Rogier Mahieu, copywriter S-W-H: 'De apotheker was een metafoor voor een situatie waarin je helemaal geen grip op de zaak hebt. Dit keer was er behoefte aan meer duidelijkheid. Om te laten zien hoe Eiffel-mensen werken. Het zijn een soort positieve controlefreaks met een dwangmatige behoefte om alles in goede banen te leiden.' Die dwangmatigheid komt tot uitdrukking in het verhuizengfilmpje. De camera volgt een consultant die vanuit een krappe, donkere ruimte zijn klant telefonisch te woord staat. Het waarom van die benarde positie wordt pas duidelijk wanneer de laadklep van de vrachtwagen, waarin de consultant zich bevindt, opengaat en de man bij zijn gesprekspartner op kantoor afspreekt omdat hij midden in een verhuizeng zit. Mahieu: 'We wilden een situatie laten zien waarbij een normale dienstverlener zou afhaken. Als je kantoor verhuist, ben je zeker een aantal dagen uitgeschakeld. Maar niet met deze Eiffel-medewerkers.' In het tweede filmpje, de boardroomvergadering, zien we een alledaagse sc?ne met een twist. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, wordt er vergaderd met voor iedere persoon een klein hokje met daarin een souffleur. De mannetjes in de hokjes geven op fluistertoon advies, maar reiken ook waar nodig een pen aan. Het is een grappige visualisatie van de diensten van Eiffel: steun en advies, maar dan wel op de achtergrond. Artdirector Marcel Frensch: 'We vonden belangrijk dat er ook wat zelfspot in het filmpje zat. Je moet het niet te zwaar maken, want de materie is al ingewikkeld genoeg.' Dus ook geen zakentaal. Frensch: 'Het maakt niet uit dat je doelgroep hoogopgeleide consulants en hun opdrachtgevers zijn. Ook zakelijk dienstverleners praten gewoon Nederlands.' Voor de droge, realistische toon, die niettemin een vette knipoog bevat, was het van groot belang wie de Eiffel-medewerkers in de spotjes moesten gaan spelen. Mahieu: 'We wilden per se goede acteurs. Maar niet van dat Hollandse overacteren.' Frensch: 'Het moest er beslist natuurlijk uit blijven zien. Eigenlijk ken ik alleen maar Engelse acteurs die dat kunnen. Maar we wisten al dat er tekst in de filmpjes zou zitten, en nasynchroniseren was geen optie. Daarom waren we ook heel blij met regisseur Sven Super. Hij heeft precies de juiste types gecast en weet de acteurs zo te begeleiden dat ze zo minimalistisch mogelijk kunnen acteren. Dat is het mooie van Sven: hij kan absurde situaties filmen alsof ze heel normaal zijn.'

Credits

Account Management:Mariska Kloezen, Karin van Dalen
Art:Marcel Frensch
Copy:Rogier Mahieu
Producer:Mireille Lampe, Violet van Straaten
Regie:Sven Super
Regisseur:Sven Super

Doelstellingen

Advertenties voor zakelijke dienstverlening komen vaak niet verder dan hordelopende zakenmannen in pak. Voor zijn klant Eiffel koos S-W-H voor een heel andere aanpak.

Advertentie

Mist u informatie of staan er onvolkomenheden op deze pagina?