Abonneren op feed Bureaus
Bijgewerkt: 45 min 11 sec geleden

Nederlandse creatieven leggen de nadruk op 'duurzaamheid' tijdens Cannes Lions

4 uur 13 min geleden
Introtekst: De Nederlandse creatieve handelsmissie gaat opnieuw naar het festival in Frankrijk.Body: 

De Nederlandse creatieve handelsmissie naar het Cannes Lions Festival in 2018 is een feit. Deze handelsmissie is vanuit Topteam Creatieve Industrie ook dit jaar aangemerkt als strategische beurs. In een centrale club aan het strand vinden de hele week bijeenkomsten, activiteiten, events en feesten plaats.

Missie
De missie is om Nederlandse partijen te verbinden aan internationale partners, talenten en media - maar ook aan elkaar. Dit gebeurd door Nederlandse creativiteit te vieren met een internationaal publiek, waar Nederland en de stad Amsterdam beiden gepromoot worden als de plek voor talent, partners en creatieve business.

Samenwerking branche
Het initiatief, waarmee zowel de Nederlandse als de internationale branche bediend wordt, komt ook dit jaar door een bundeling van krachten van vijf organisaties: ADCN, Dutch Digital Agencies & Dutch Digital Design, IAA Nederland, Orange Lions en de VEA.

Deze Embassy of Dutch Creativity is een samenwerking van de hele creatieve sector: van reclame en digital design tot aan audio en film. Op de locatie, Long Beach, haken ook bestaande events aan op het programma. Naast de samenwerking tussen Nederlandse partijen zullen dit jaar ook internationale partijen aansluiten.

Programma en sprekers
In de strandclub is een eigen programmering op maandag tot en met donderdag van 14.30 - 17.30 uur. Het overkoepelende thema voor de programmering haakt in op de door Cannes Lions nieuw ingevoerde Lion: sustainability (duurzaamheid). Duurzaamheid staat hoog op de agenda bij organisaties. De (internationale) sprekers laten zien wat het effect van creativiteit op sustainability kan zijn.

Ambassadeurs en partners
Kyra Roest (IAA): ‘De afgelopen edities hebben we het aantal ambassadeurs en partners uitgebreid. Met het aantrekken van wereldwijde pers die de hele week op onze locatie aanwezig was, hebben we ook veel internationale juryleden, sprekers en merken te gast gehad.'

Annemieke Deering (DDA): ‘Het verbinden van de Nederlandse creatieve industrie om impact te creëren in een groots festival als Cannes is hard nodig. Vorige edities zijn succesvol gebleken en ieder jaar wordt de footprint groter. De nieuwe locatie aan de boulevard nodigt uit. We zijn achter de schermen hard bezig met een mooie invulling zodat onze locatie de hele week uit haar voegen barst van creativiteit, topsprekers, pers en natuurlijk mag er ook best een klein beetje fun bij zitten.’

Meedoen?
Er is nog ruimte om mee te doen. Geinteresseerden kunnen contact opnemen met Marieke Dekkers: mail@metmarieke.nl.

Channel: Bureaus & AccountsPR & Reputatie Tags: Cannes LionsEmbassyEmbassy of Dutch Creativitycannes lions 2018cannes 2018Blikvanger: Betaald: Topic: Carriere

Big Shots sluit aan bij digitaal netwerk MakerStreet

11 uur 41 min geleden
Introtekst: Dankzij deelname breidt MakerStreet haar digitale propositie uit met specialisten op het gebied van video. Body: De producent van virale campagnefilms, videoformats en animaties blijft zelfstandig opereren op het Westergasterrein.
 

Eerder deze maand nam MakerStreet een minderheidsbelang in creatief bureau Kokoro. MakerStreet is het bedrijf van Joris van Heukelom, de voormalige baas van digital Sanoma. Het bedrijf wil het aanbod van met name digitaal de komende tijd flink verbreden.

Dankzij de deelname in Big Shots breidt MakerStreet haar digitale propositie uit met specialisten op het gebied van video. Omgekeerd vindt VoorBig Shot aansluiting bij de digitale expertises uit het MakerStreet netwerk. Big Shots-oprichter Guido Kloek (foto): 'In één klap hebben we deze partnerships én een sterke mede-eigenaar die ons helpt bij het verder uitbouwen van onze videoambitie.'

Joris van Heukelom: 'De distributie en productie van video zal de komende jaren nog sterk veranderen. Daar kunnen we nu samen vorm aan geven.'

MakerStreet biedt onderdak aan diverse specialistische digital bedrijven zoals TechTribe, TouchTribe, WebFlight, Soda, Resoluut, MakerLab, Unplugged, Appetite, Noun, Saxum en  Kokoro. MakerStreet opereert vanaf vier locaties in Amsterdam en telt ruim tweehonderd mensen. 

  Channel: Bureaus & AccountsBlikvanger: Betaald: Topic: Video

Veldhorst en Ubels in mobile first creatief bureau 24AM

zo, 02/18/2018 - 20:30
Introtekst: Hans Veldhorst is voormalig hoofd strategie bij Ogilvy & Mather en Diederick Ubels is ceo bij mobiel mediabureau MobPro,Body: 

Ruim een derde van de Nederlanders staat negatief tegenoveronline advertenties. Om die reden hebben consumenten steeds vaker de gewoonte om digitale advertenties te blokkeren of te ontwijken. Daarnaast streven uitgevers naar het reduceren van het aantal advertentieruimtes waardoor het aantal beschikbare ruimtes schaarser worden. Om die reden verwacht het duo dat de korte termijn strategie op termijn ook veel te kostbaar wordt.

Ubels: 'We zijn samengekomen omdat digital marketing, zoals het nu bedreven wordt, de advertentiemarkt het moeras inzuigt. Het focust zich op korte termijn gedragsverandering en er wordt verwacht dat je dat real-time terugziet in een dashboard. Dit shorterm-ism zorgt voor slechte en irritante reclame op digitale platforms. Die platforms kunnen op hun beurt digital marketeers alleen nog bedienen door zoveel mogelijk en zo goedkoop mogelijke advertentieruimte aan te bieden. Consumenten, digitale platforms en uiteindelijk het merk zijn hiervan de dupe. Het klinkt wat heftig maar wij geloven dat we digital marketing moeten redden van deze kortetermijnvisie.'

Veldhorst: 'Bovendien moeten marketeers zich afvragen wat het effect van deze kortetermijnvisie is op de perceptie die jouw doelgroep heeft van het merk, nu en later. Daarom is ons doel om digitale media en mobiele technologie in te zetten om positieve merkassociaties te creëren door creatie en media naadloos te integreren. Zo beinvloeden we zowel het gedrag van consumenten beïnvloeden als de ontwikkeling van het merk. Daarbij willen we het effect van de communicatie op merk en gedrag realistisch in beeld brengen.'

Ubels blijft overigens gewoon aan als ceo bij MobPro.

Channel: Bureaus & AccountsTags: 24AMDiederick UbelsmobproBlikvanger: Betaald: Topic: Campagnes

LG Electronics Benelux brengt communicatie onder bij Roorda

vr, 02/16/2018 - 11:41
Introtekst: Voorafgaand aan de keuze ging een pitch. Body: 

LG Electronics Benelux heeft de communicatieactiviteiten ondergebracht bij Roorda Reclamebureau. Roorda zal verantwoordelijk worden voor het ontwikkelen van het merkverhaal tot de executie van instore materiaal en catalogi voor het complete LG-portfolio. Roorda’s Social Hub zal zich richten op de ontwikkeling van social activaties.

Roorda-creative director Joeri Jansen: ‘Aan ons de uitdaging om LG niet alleen bekend maar ook geliefd te maken. We proberen het koopgedrag te beïnvloeden, zodat de ambitieuze doelstellingen worden gehaald. Deze grote nieuwe klant sluit aan op de groeistrategie van Roorda. Voor LG hebben we een afzonderlijke unit opgericht, waarin account, creatie en studio toegewijd werken voor LG.’

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: Lg ElectronicsRoorda ReclamebureauBlikvanger: Betaald: Topic: Accounts

IENS kiest voor Carat en XXS Amsterdam

do, 02/15/2018 - 13:02
Introtekst: Carat, onderdeel van Dentsu Aegis Network, wordt verantwoordelijk voor de AV strategie en inkoop. XXS Amsterdam doet het creatieve deel.Body: Glenda Caradonna, marketingmanager: 'Wij zijn ervan overtuigd dat de resultaatgerichte aanpak van Carat en de creatieve aanpak XXS gaan bijdragen aan het behalen van onze groeiambities en het verder ontwikkelen van ons merk. Met name de persoonlijke en professionele aanpak heeft ons overtuigd.'
  Denis van Leeuwen, hoofd strategie bij Carat: 'Er zit nog veel groei in het online reserveren van een restaurant. De rol van mobiel is cruciaal, voor zowel de zoekopdrachten als het boeken. Dat betekent dat naast het genereren van site traffic de rol van media ook wordt om het aantal app installs te optimaliseren.'
  IENS is onderdeel van TripAdvisor en helpt maandelijks 2 miljoen bezoekers een geschikt restaurant te vinden. Channel: Bureaus & AccountsTags: IensCaratXxsBlikvanger: Betaald: Topic: Accounts

MakerStreet neemt minderheidsbelang in Kokoro Amsterdam

wo, 02/14/2018 - 21:38
Introtekst: Het bureau blijft een zelfstandig merk.Body: 

De aansluiting bij Maker Street - het bedrijf van Joris van Heukelom (ex ceo digital Sanoma).- betekent dat Kokoro het bedrijf zowel creatief als zakelijk kan uitbouwen en haar aanbod met name digitaal flink kan verbreden.

Kokoro Amsterdam positioneert zich als 'heartvertising' bureau, 'voor merkcampagnes die het hart raken'. Er zijn zestien medewerkers en klanten zijn onder meer Simyo, Oxxio, NLziet, Trouw, Dirk van den Broek, Wildlands, De Persgroep, Fruittella en Gemeente Den Haag. 

Medeoprichter Merlijn van Vliet: ''We zijn een creatief bureau. Die creativiteit gebruiken we ook om ons aan te passen aan de veranderende (reclame)wereld. Heartvertising laat zich prima koppelen aan slimme technologie en nieuwe manieren om je doelgroep te bereiken. MakerStreet is de perfecte partner om ons bureau zowel creatief als zakelijk uit te bouwen.' 

Met Kokoro in het MakerStreet netwerk wordt de eerste stap gezet om de marketingpropositie in te richten. In de nabije toekomst wil MakerStreet verder gaan investeren om de digitale marketing tak verder uit te bouwen.

Foto: Nanda Hagenaars

Channel: Bureaus & AccountsTags: KokoroMaker StreetBlikvanger: Betaald: Topic: Campagnes

Mercedes-Benz kiest voor Publicis Groupe

wo, 02/14/2018 - 14:33
Introtekst: Publicis Groupe gaat Mercedes-Benz de gewenste creatieve en digitale transformatie bezorgen. Wereldwijd in zo’n veertig markten, op de VS, Duitsland en China na. Body: 

In de Verenigde Staten, Duitsland en China blijft Mercedes-Benz bij respectievelijk Merkley & Partners, Antoni en BBDO, waarmee Publicis nauw blijft samenwerken. Publicis Groupe heeft speciaal voor Mercedes-Benz een nieuw bureau gelanceerd, onder de naam Publicis Emil. Die is genoemd naar Emil Jellinek, een pionier op autogebied die een dochter had met de naam Mercedes.

Uit een interne memo van CEO Arthur Sadoun van Publicis Groupe: ‘Het was Emil die een grote order plaatste bij Daimler, op één voorwaarde: dat de bestelde auto’s naar zijn dochter zouden worden genoemd. Vandaar nu ook de naam van het nieuwe bureau.’

Berlijn
Het hoofdkwartier van Publicis Emil is gevestigd in Berlijn. Het nieuwe bureau zou op 1 juli operationeel moeten zijn. In zijn memo schrijft Sadoun verder: ‘Dit was zonder twijfel de grootste pitch in de autoindustrie, de laatste achttien maanden. Maar wat belangrijker is: dit is het levende bewijs dat het model werkt dat we hebben ontwikkeld. De CEO heeft het hier over het Power of One-model, waarmee andere klanten als Walmart, HP en USAA ook al werken.

Volgens een rapport van Ad Age staat Mercedes-Benz op de tiende plaats als het gaat om de grootste adverteerders ter wereld.

Hier een video die Sadoun opnam om zijn medewerkers op de hoogte te stellen van het nieuws.

 

Channel: Bureaus & AccountsAdvertisingBureaus & AccountsTags: PublicisBlikvanger: Betaald: Topic: Accounts

OBI4wan, OBILytics en Buzzcapture verder als OBI4wan

wo, 02/14/2018 - 12:23
Introtekst: OBI4wan is vanaf nu de centrale naam. De namen Buzzcapture en OBILytics verdwijnen.Body: 

De oprichting van OBILytics in 2015, het aantrekken van investeerder Main Capital in 2016 en de krachtenbundeling met Buzzcapture in 2017 hebben gezorgd voor één sterk aanbod van oplossingen voor media monitoring, webcare, chatbots en media insights

Vier nieuwe productnamen
OBI4wan helpt meer dan 1000 klanten wereldwijd met vier verschillende producten: OBI Brand Monitor, OBI Engage, OBI Bots en OBI Insights. De OBI Brand Monitor geeft inzichten over de merkreputatie, branch en stakeholders uit online data, social media, printmedia, radio en tv. OBI Engage biedt mogelijkheden voor webcare, online klantenservice en social media management. Maar OBI4wan zet nog een stap extra met OBI Bots en OBI Insights. De laatste innovatieslag biedt mogelijkheden voor toepassing van chatbot-technologie binnen de bestaande tooling. Daarnaast zetten analisten van de nieuwe afdeling Research en Insights data om in inzichten, die in hoogstaande en gemakkelijk deelbare rapportages naar de klant worden gestuurd.

Er verandert vrij weinig voor de huidige klanten. Waar zij voorheen bijvoorbeeld met OBILytics of Buzzcapture werkten, schakelen zij nu met OBI4wan.

  Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: WebcareBlikvanger: Betaald: Topic: Digital transformation

OBI4wan, OBILytics en Buzzcapture verder als OBI4wan

wo, 02/14/2018 - 12:22
Introtekst: OBI4wan is vanaf nu de centrale naam. De namen Buzzcapture en OBILytics verdwijnen.Body: 

De oprichting van OBILytics in 2015, het aantrekken van investeerder Main Capital in 2016 en de krachtenbundeling met Buzzcapture in 2017 hebben gezorgd voor één sterk aanbod van oplossingen voor media monitoring, webcare, chatbots en media insights

Vier nieuwe productnamen
OBI4wan helpt meer dan 1000 klanten wereldwijd met vier verschillende producten: OBI Brand Monitor, OBI Engage, OBI Bots en OBI Insights. De OBI Brand Monitor geeft inzichten over de merkreputatie, branch en stakeholders uit online data, social media, printmedia, radio en tv. OBI Engage biedt mogelijkheden voor webcare, online klantenservice en social media management. Maar OBI4wan zet nog een stap extra met OBI Bots en OBI Insights. De laatste innovatieslag biedt mogelijkheden voor toepassing van chatbot-technologie binnen de bestaande tooling. Daarnaast zetten analisten van de nieuwe afdeling Research en Insights data om in inzichten, die in hoogstaande en gemakkelijk deelbare rapportages naar de klant worden gestuurd.

Er verandert vrij weinig voor de huidige klanten. Waar zij voorheen bijvoorbeeld met OBILytics of Buzzcapture werkten, schakelen zij nu met OBI4wan.

  Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsBetaald: Topic: Digital transformation

OBI4wan, OBILytics en Buzzcapture verder als OBI4wan

wo, 02/14/2018 - 12:20
Introtekst: OBI4wan is vanaf nu de centrale naam. De namen Buzzcapture en OBILytics verdwijnen.Body: 

De oprichting van OBILytics in 2015, het aantrekken van investeerder Main Capital in 2016 en de krachtenbundeling met Buzzcapture in 2017 hebben gezorgd voor één sterk aanbod van oplossingen voor media monitoring, webcare, chatbots en media insights
Vier nieuwe productnamen
OBI4wan helpt meer dan 1000 klanten wereldwijd met vier verschillende producten: OBI Brand Monitor, OBI Engage, OBI Bots en OBI Insights. De OBI Brand Monitor geeft inzichten over de merkreputatie, branch en stakeholders uit online data, social media, printmedia, radio en tv. OBI Engage biedt mogelijkheden voor webcare, online klantenservice en social media management. Maar OBI4wan zet nog een stap extra met OBI Bots en OBI Insights. De laatste innovatieslag biedt mogelijkheden voor toepassing van chatbot-technologie binnen de bestaande tooling. Daarnaast zetten analisten van de nieuwe afdeling Research en Insights data om in inzichten, die in hoogstaande en gemakkelijk deelbare rapportages naar de klant worden gestuurd.

Er verandert vrij weinig voor de huidige klanten. Waar zij voorheen bijvoorbeeld met OBILytics of Buzzcapture werkten, schakelen zij nu met OBI4wan.

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsBetaald: Topic: Digital transformation

OBI4wan, OBILytics en Buzzcapture verder als OBI4wan

wo, 02/14/2018 - 12:19
Introtekst: OBI4wan is vanaf nu de centrale naam. De namen Buzzcapture en OBILytics verdwijnen.Body: 

De oprichting van OBILytics in 2015, het aantrekken van investeerder Main Capital in 2016 en de krachtenbundeling met Buzzcapture in 2017 hebben gezorgd voor één sterk aanbod van oplossingen voor media monitoring, webcare, chatbots en media insights.

  Vier nieuwe productnamen

OBI4wan helpt meer dan 1000 klanten wereldwijd met vier verschillende producten: OBI Brand Monitor, OBI Engage, OBI Bots en OBI Insights. De OBI Brand Monitor geeft inzichten over de merkreputatie, branch en stakeholders uit online data, social media, printmedia, radio en tv. OBI Engage biedt mogelijkheden voor webcare, online klantenservice en social media management. Maar OBI4wan zet nog een stap extra met OBI Bots en OBI Insights. De laatste innovatieslag biedt mogelijkheden voor toepassing van chatbot-technologie binnen de bestaande tooling. Daarnaast zetten analisten van de nieuwe afdeling Research en Insights data om in inzichten, die in hoogstaande en gemakkelijk deelbare rapportages naar de klant worden gestuurd.

Er verandert vrij weinig voor de huidige klanten. Waar zij voorheen bijvoorbeeld met OBILytics of Buzzcapture werkten, schakelen zij nu met OBI4wan.

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: WebcareBlikvanger: Betaald: Topic: Digital transformation

Duits e-commercebureau wordt onderdeel van bureaunetwerk Dept

di, 02/13/2018 - 10:16
Introtekst: Bureau superReal is specialist in e-commerce voor mode en lifestyle.Body: 

Beeld: directieleden van superReal (vlnr: Volker Will, Oliver Cloppenburg, Jan Gutkuhn)

Internationaal bureaunetwerk Dept breidt uit met het Duitse e-commercebureau superReal. Dankzij deze overname heeft Dept nu drie bedrijven in de Duitse markt met samen 220 medewerkers.

Management en cultuur blijven behouden
Het bureau nam eerder Trust Agents (online marketing) en Be Excellent (technische e-commercespecialist) over. Volgens oprichter Volker Will van superReal behoudt het bureau zijn eigen identiteit en management. 'De toetreding tot Dept zorgt voor verdere internationale groei, terwijl we de superReal cultuur levend kunnen houden.'

Groeiend bureau
SuperReal werkt voor merken als Nivea, Otto, Tamaris en Weber. Het bureau is expert op het gebied van online marketing, data en technologie. De omzet groeide met 50% in 2017 naar 8 miljoen euro.

Met 105 nieuwe Duitse collega’s versterkt Dept niet alleen zijn positie op de Duitse markt, maar ook de internationale e-commerce mogelijkheden. Paul Manuel, mede-oprichter van Dept: 'De creatieve en technische kracht van superReal, gecombineerd met de solide technische expertise van Be Excellent en online marketingbureau Trust Agents, creëert een unieke en alles-in-één oplossing voor e-commerce merken.'

Dept bouwt en koopt
Het netwerk van Dept groeit met dit nieuwe bureau naar 750 medewerkers met een gecombineerde omzet van meer dan 80 miljoen euro en kantoren in Nederland, UK, US, Duitsland, Ierland en Spanje. Sinds 2015 helpt investeerder Waterland de oprichters van digitaal bureau TamTam om het bedrijf via een zogenaamde 'build & buy-strategie' internationaal te laten groeien. Dept is het paraplumerk. In Nederland kocht het Supersteil, eBrella, Expand Online, a friend of mine, Second Degree, Studio Dumbar en indirect Tricode, in Engeland Building Blocks, in Ierland Webfactory en in Duitsland Be Excellent en Trust Agents.

Dept en superReal maakten een filmpje over de overname.

 

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: DeptDuitslandEcommerceBlikvanger: Betaald: Topic: Online advertisingSubtopic: AccountsDataDigital transformation

Filmproductie vraagt om alleskunners

ma, 02/12/2018 - 10:18
Introtekst: De snel toenemende vraag naar visuele content heeft ingrijpende gevolgen voor filmproductiemaatschappijen. Hoe gaan ze om met de veranderende marktomstandigheden?Body: 

door Gijs de Swarte

De explosief groeiende vraag naar film- en videocontent lokt ook steeds meer aanbieders naar de markt. Waren er begin deze eeuw zo’n twintig bedrijven die zich fulltime met filmproductie bezighielden, nu kom je al gauw bij honderd-plus. Die spelen lang niet allemaal in de eredivisie, maar eten wel mee uit de ruif, zegt Paul Brand van productiemaatschappij In Case of Fire. ‘En terecht natuurlijk. Ook zij maken serieus onderdeel uit van de markt.’

Maar er is wel iets veranderd in die markt. Draaide vroeger alles om de productie van commercials, tegenwoordig moet je als filmproductiebedrijf een Jack-of-all-trades zijn, zegt Saba Babas-Zadeh van Initials LA. ‘De marktvraag loopt van al dan niet bewegend beeld voor sociale media - van GIF-lengte tot en met de twee minuten video - tot televisiecommercials, journalistieke documentaires en speelfilms.’

Journalistiek en marketing
Raymond van der Kaaij
, oprichter, ceo en executive producer van productiemaatschappij Revolver Amsterdam, maakte samen met de Zweedse regisseur Maceo Frost een documentaire over Namibia Flores Rodriguez, een vrouwelijke bokser uit Cuba. De documentaire, die werd betaald door Nike, is behalve een film ook een journalistiek project en, hoewel het merk nergens is te zien en alleen als afzender fungeert, ook gewoon een marketinginstrument. ‘Daarbij is het ook nog eens een sociale campagne’, zegt Van der Kaaij. ‘Want wedstrijden boksen is in Cuba verboden voor vrouwen en rond de vertoning van de film loopt een hele actie gericht op vrouwenemancipatie.’

Een ander voorbeeld is de campagne van onlinekledingwinkel About You. Die werd door productiemaatschappij 100% Halal, zo vertelt mede-eigenaar Gijs Determeijer, afgeleverd in de volgende formats: 30-secondencommercial, films voor de website, teaser-filmpjes voor Facebook, Snapchat en Instagram, ‘stories’ voor Snapchat en Instagram, pre-rolls voor YouTube, plus een billboardcampagne. ‘Dat is zoals het werkt tegenwoordig’, aldus Determeijer. ‘Het merk wil overal zijn, het bureau komt met het grote verhaal en het is aan de productiemaatschappij om een ongekend breed scala aan content voor de zogeheten consumentencontactpunten te realiseren.’

Content is goedkoper
De vraag ‘hoe kom je binnen bij de consument?’ is prangender dan ooit, nu de reclameboodschap veelal is verworden tot ‘onhoorbaar geschreeuw’, zegt Danielle Guirguis van productiemaatschappij Smarthouse Films. 'En dat heeft consequenties die nu de werkelijkheid van de productiemaatschappij bepalen.’

Die werkelijkheid is ook dat het maken van al die content een stuk goedkoper is geworden. ‘Beetje gechargeerd misschien, maar als je een beetje creatieve jongen bent, kun je nu met een mobiele telefoon ook al een heel eind komen', zegt Paul Brand (In case of Fire). 'De productiemaatschappij leverde een vakkundige de crew, camera's, licht en geluid, de film waarop gedraaid werd, de bewerking daarvan, enzovoort. Dat waren de kosten, maar al die dingen zijn nu veel ruimer voorhanden en ook een stuk betaalbaarder.’

Reclamebureaus beginnen productietakken
Dat is vooral prettig voor de marketeer die een schreeuwende behoefte heeft aan content die snel en voordelig geproduceerd kan worden. Maar daardoor is het concurrentieveld voor productiemaatschappijen wel ingewikkelder geworden. Want steeds meer reclamebureaus zetten zelf een productietak op poten. Goed voor de omzet en winst en bovendien een manier om creatie te beschermen, per slot van rekening de core business van het bureau.

Zelfs grote merken zijn met in-house productie begonnen. Zo heeft Unilever zijn U-Studio, en manifesteert Red Bull zich tegenwoordig als uitgeverij én contentproducent.

'Een topregisseur doet graag wat hij zelf wil'
Productiemaatschappijen moet de schrik om het hart slaan bij deze ontwikkeling, zou je zeggen. Maar dat blijkt mee te vallen. 'Hoe voor de hand liggend en populair in-houseproductie ook is, er kleven ook nadelen aan', vindt Jeroen van den Idsert, medeoprichter van productiemaatschappij Hazazah. 'De financiële risico’s en het ontbreken van een internationaal productienetwerk maken dat veel merken toch steeds weer voor een productiemaatschappij kiezen.’

De realiteit is ook dat nogal wat talent, en zeker het bestbetaalde talent, niet zomaar in vaste dienst gaat bij een merk. ‘Een topregisseur doet natuurlijk graag wat hij zelf wil’, zegt Saba Babas-Zadeher. ‘Hij wordt voor projecten gevraagd en maakt steeds weer een keuze. Wat brengt me verder? Wat ligt me na aan het hart? Dat is wel even anders dan negen tot vijf werken voor slechts één merk of bureau.’

Selectietoets
Steve Davies
, Chief Executive van de Britse Advertising Producers Association op, noemt in het Britse vakblad Campaign nog een ander argument ten faveure van het inschakelen van een externe productiemaatschappij: ‘Productiemaatschappijen kun je tegen elkaar laten pitchen, hetgeen het reclamebureau de mogelijkheid geeft de beste voor de klant te kiezen. Heeft het bureau zelf een in-house productie-unit, dan valt die extra selectietoets al gauw weg.’

Waarmee wapenen filmproductiemaatschappijen zich tegen de opkomende concurrentie? ‘Lagere overhead’ en ‘meer flexibiliteit’, zeggen sommigen. ‘In korte tijd veel kunnen produceren’, zeggen anderen, al is dat inmiddels eerder een voorwaarde dan een usp. ‘Slim plannen’, zegt Gijs Determeijer. ‘Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat je de content voor alle platforms uit die ene, voor de commercial opgezette shoot kunt halen.’

Vak apart
Jeroen van den Idsert
noemt de capaciteit om snel grote, complexe producties, of budgettair ‘onmogelijke’ producties aan te kunnen. ‘Produceren blijft een vak apart. En je ziet dan ook dat bureaus de grote producties voor grote merken, waarbij geen ruimte voor fouten is, uitbesteden. Profileer je dus duidelijk als de productiemaatschappij die bewezen heeft het aan te kunnen, met de juiste mensen en het noodzakelijke netwerk.’

'Laat mensen vooral ook meer doen', voegt Danielle Guirguis van Smarthouse eraan toe. 'Haal ze uit hun hokje. Het werkt, het motiveert en mensen groeien erdoor.'

Alleskunners gevraagd
Wat die mensen betreft, productiemaatschappijen hebben ook behoefte aan een nieuw type medewerker. Bij Hazazah bijvoorbeeld wordt tegenwoordig meer gekeken naar ‘inhoudelijke bagage’ en potentieel, dan naar vaktechnische ervaring. Van den Idsert: ‘ID&T en Delight Agency vroegen ons een documentaire en een korte film te maken. De opdracht was in essentie: vertel ons verhaal. Dat is gebruikelijk in deze tijd en een productiemaatschappij moet op vrijwel alle niveaus dus uit mensen bestaan die meer inhoudelijke verantwoordelijkheid aankunnen. En als het om regisseurs gaat is een documentaire achtergrond dus ook steeds meer van belang.’

Bob Greenberg, ceo van het vermaarde Amerikaanse bureau RG/A, gaat nog een stap verder. De productiemaatschappijen van de toekomst werken met een nieuwe generatie regisseurs, die bestaat uit wat hij, in het Amerikaanse vakblad AdAge ‘alleskunners’ noemt. Regisseurs die in staat zijn een verhaal tot leven te roepen en ook weten hoe dat verhaal in alle mogelijke vormen en op alle mogelijke digitale platforms het beste tot z'n recht komt.

Integere content
Belangrijker nog is, zeggen de geïnterviewden in koor, dat je als productiemaatschappij een duidelijk ‘gezicht’ hebt. En dat betekent vooral dat je energie moet steken in ‘integere content’. Van der Kaaij noemt als voorbeeld een serie portretten van Uber-chauffeurs gemaakt voor de Uber-onderneming, en online te zien in Afrika en het Midden-Oosten. ‘Het zijn kleine journalistieke documentaires over het leven en werken van die mannen. Dat is wat de markt wil: echt wie de mensen zijn, hoe ze leven, waar ze van houden. We zien al een tijdje steeds meer 'echte mensen' optreden in commercials. Nu gaat dat verder. Het verkoopverhaal wordt gemeden door de consument en dus zoeken bureaus en merken naar productiemaatschappijen met specifieke kwaliteiten op het gebied van korte en langere speelfilms, journalistieke verhalen, reportagefotografie. En als je ergens mee kunt laten zien waar je voor staat, dan is dat het wel.’

Vooral flexibel zijn
Kortom, er wordt van de productiemaatschappij vooral flexibiliteit gevraagd. Al zijn er nog altijd productiemaatschappijen die zich vooral richten op de 30-secondenseconden commercial en daar prima bij varen. De meerderheid echter past zich aan aan veranderende omstandigheden. ‘De markt is veeleisend en je moet elke vraag kunnen beantwoorden’, vat Guirguis het overheersende sentiment samen. ’Je moet meer kunnen maken, maar dat betekent ook dat je meer mag maken. Je losmaken van die 30-secondencommercial, werken met echte verhalen, en meer inhoudelijke verantwoordelijkheid, dat betekent allemaal ook meer creatieve vrijheid. Ik denk niet dat veel mensen in onze beroepsgroep daar bezwaar tegen hebben. Dit vak is misschien moeilijker, maar ook een stuk interessanter geworden.’

Channel: Bureaus & AccountsAdvertisingBureaus & AccountsTags: ProductieproductiehuisproductiebedrijfToekomstHalalsmarthouseBlikvanger: Betaald: Topic: Digital transformationSubtopic: CampagnesCarriereVideo

Rijksoverheid begint Europese aanbesteding campagnes en wil in zee met vijf bureaus

do, 02/01/2018 - 09:56
Introtekst: Er zijn nu nog drie aparte raamovereenkomsten met elk eigen bureaus.Body: 

De aanbesteding moet leiden tot rijksbrede raamovereenkomsten met vijf leveranciers. De raamovereenkomsten gaan in op 1 januari 2019. Dienst Publiek en Communicatie (DPC) begeleidt het aanbestedingsproces.
 
De aanbesteding draait om het ontwikkelen en het uitwerken in middelen, content en acties van aangemelde campagnes van de Rijksoverheid. Dit betekent dat er kan worden gevraagd om het gehele traject van ontwikkeling en uitwerking van een crossmediale campagne van A tot Z te begeleiden, maar ook dat er wordt gevraagd om een alleen online of offline advies of campagnemiddel te ontwikkelen.

Bureaus moeten beide uitersten van het spectrum van campagnedienstverlening en alle mengvormen daartussen kunnen bieden. De aanbesteding vervangt de raamovereenkomsten voor Grote campagnes, Middelgrote en Kleine campagnes en PR bij aangemelde campagnes.

Volgens woordvoerster Sabrina Pollarini van DPC gaat het om een aanbesteding alle campagnes met mediabudget van 150.000 en daarboven en de campagnes die gebruikmaken van de zendtijd Rijksoverheid (vroeger Postbus 51).  'De vorige aanbesteding is alweer vier jaar geleden.'

De verdeling is momenteel zo:
- Rijksbrede overeenkomst grote campagnes (met mediabudget voor de campagne groter is dan 500.000 euro: J. Walter Thompson Amsterdam, KesselsKramer, Publicis, Roorda in combinatie met Tabula Rasa

- Rijksbrede overeenkomst middengrote en kleine campagnes: Roorda, GreyPossible en The Oddshop

- Rijksbrede overeenkomst pr bij campagnes: BKB, Hollander van der Mey, Schuttelaar & Partners
 

Twee fases
De aanbesteding kent twee fases: de selectiefase en de gunningsfase. In de selectiefase wordt de geschiktheid van de inschrijvers beoordeeld aan de hand van gerealiseerd werk. Vervolgens selecteert DPC tien partijen. Deze selectiefase is nu begonnen, partijen kunnen tot 27 maart 2018, 11:00 uur hun belangstelling kenbaar maken en een verzoek tot deelneming indienen via www.TenderNed.nl.  
 
Na de sluitingstermijn worden de tien partijen met de hoogste score uitgenodigd om tijdens de gunningsfase een inschrijving in te dienen. Met de vijf partijen die het beste scoren in de gunningsfase wordt vervolgens een raamovereenkomst afgesloten.
 
De nieuwe overeenkomst moet 1 januari 2019 ingaan.

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: RijksoverheidAanbestedingBlikvanger: Betaald: Topic: Publieke communicatieSubtopic: Accounts

Hans van Walbeek VEA Legend, Koopman voorzitter

di, 01/30/2018 - 20:25
Introtekst: Tim van der Wiel (GoSpooky) is benoemd tot Next Legend. Body: 

Marion Koopman is tijdens de Algemene Ledenvergadering van de VEA officieel benoemd tot voorzitter van de Vereninging van Communicatie Adviesbureaus. Eerder werd de kandidatuur van Koopman al bekendgemaakt. De CEO van Greenhouse Group is de eerste voorzitter uit die niet afkomstig is uit de hoek van traditionele reclamebureaus.

De VEA zet jaarlijks tijdens het Legends Diner jong en 'oud' talent in het zonnetje. Hans van Walbeek werd uitgeroepen tot VEA Legend. De oprichter van bekende reclamebureaus als PMSvW en Van Walbeek Etcetera (later bekend als Y&R en Etcetera) heeft volgens de VEA 'met het creatieve werk van zijn hand de Nederlandse bureauwereld naar een hoger plan heeft getrokken en internationaal aanzien heeft verworven.' Van Walbeek ziet reclame als “Een kwestie van adequaat opvallen”. Slogans van zijn hand zijn onder meer: ‘Die moet er hoognodig tussenuit’ (Gran Dorado) en ‘Postbank, als je van makkelijk houdt’.

Tim van der Wiel is uitgekozen tot VEA Next Legend en mag in 2018 als junior lid het VEA bestuur inspireren. De 20-jarige Van der Wiel is samen met Liam Tjoa oprichter van het bedrijf GoSpooky, wat Snapchatcampagnes en -strategieën voor onder andere Albert Heijn, Hema en Lowlands Festival maakt. Met de verkiezing van de Next Legend wil de VEA het belang van de ontwikkeling van jong talent in het reclamevak onderstrepen.

Channel: Bureaus & AccountsTags: VeagospookyHans van Walbeekmarion koopmanBlikvanger: Betaald: Topic: Carriere

Digitaal bureau Estate koopt branchegenoot Gengu

di, 01/30/2018 - 16:54
Introtekst: Estate Digital opent hiermee vestiging in Rotterdam.Body: 

Estate Digital telt met de overname ruim vijftig medewerkers, verspreid over Tilburg, Rotterdam en Lissabon. Oprichter Marc Gutlich blijft directeur van de Rotterdamse vestiging .
 
Estate werkt voor klanten als Wecycle, Destil en ABN Amro Commercial Finance. Om hun ambities en groei op korte termijn waar te maken. Gengu werkt voor klanten als Kinderpostzegels, Stichting Vluchteling, Woonstad Rotterdam en de Zonnebloem.
 
Alex Otten (foto links), directeur Estate: 'De komende jaren staan in het teken van groei en het uitbreiden van onze propositie. Gengu past goed in deze ambitie. Door onze organisatie uit te bouwen willen we klaar zijn voor de digitale transformatie van onze klanten. Met Marc hebben we een ervaren ondernemer in huis gehaald die ons gaat helpen bij onze plannen.”

 

 
 

 

Channel: Bureaus & AccountsBlikvanger: Betaald: Topic: Digital transformation

Robbert Minderhoud treedt terug als directeur Pride, Ivette van der Elst volgt hem op

ma, 01/29/2018 - 14:23
Introtekst: Wisseling wacht bij technologie-PR-bureauBody: 

Robbert Minderhoud, de oprichter-eigenaar van tech-PR-bureau Pride heeft besloten zich terug te trekken als directeur. Hij gaat terug naar zijn roots en aan de slag als consultant en adviseur. 

Minderhoud: ‘Ik merkte de afgelopen jaren dat ik meer plezier haal uit het inhoudelijke aspect van ons vak en dat ik daar als bureaudirecteur vaak niet meer aan toekwam.’ 

Het is een lastige afweging geweest, aldus Minderhoud, ‘maar het voelt goed om weer een positie in mijn eigen bedrijf te hebben waar ik mij echt goed bij voel. In de praktijk.’

Minderhoud wordt opgevolgd Ivette van der Elst (foto), de huidige accountdirector van het B2C-team van Pride en een vertrouweling van Minderhoud. Van der Elst werkt sinds 2010 voor Pride.  

‘Mijn nieuwe functie ligt heel erg in het verlengde van mijn werkzaamheden in de afgelopen jaren bij Pride’, zegt Van der Elst. ‘De stap naar bureaudirecteur voelt dan ook als een logisch vervolg.’

De functie accountdirector BtoC van Van der Elst wordt overgenomen door Irene Martini, die het afgelopen jaar werkte als accountmanager binnen het B2C-team. 

Minderhoud ziet zijn nieuwe oude rol als adviseur-eigenaar met vertrouwen tegemoet:

‘Als enig aandeelhouder zal ik natuurlijk als een moeder en hoeder over de tent waken, maar ik heb er een diep geloof in dat onze klanten, medewerkers en partners dit als positief gaan ervaren.’ 

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: PrideRobbert MinderhoudIvette van der ElstBlikvanger: Betaald: Topic: PRSubtopic: Carriere

Shell gaat bureaurelaties herzien

vr, 01/26/2018 - 10:29
Introtekst: Het Nederlands-Britse olieconcern werkt nu wereldwijd nog samen met WPP.Body: 

Het WPP-team bestaat uit J. Walter Thompson en MediaCom. Shell werkt al lang samen met deze bureaus. J. Walter Thompson is zelfs al meer dan twintig jaar het creatieve bureau voor Shell.

Shell doet geen uitspraken over de review. J. Walter Thompson meldt in een verklaring mee te willen doen aan de review. 'Het is voor ons een kans om de relatie te verlengen.'

De review van Shell is de volgende in de rij grote wereldwijde reviews en pitches. Een beweging die sinds een aantal jaren aan de gang is. Momenteel lopen ook (media)reviews van Microsoft en Mars.

Channel: Bureaus & AccountsTags: ShellBlikvanger: Betaald: Topic: Accounts

MediaMonks opent een nieuw kantoor in Mexico-Stad

vr, 01/26/2018 - 09:00
Introtekst: Alexander van Rijn (foto links) Marcelo Planchart (foto rechts) leiden MediaMonks’ elfde internationale kantoor.Body: 

Het Hilversumse digitale productiebedrijf opent een nieuw internationaal kantoor in Mexico. MediaMonks werkt vaker samen met Mexicaanse merken en bureaus als Aeroméxico, Leo Burnett, Ogilvy, Publicis, Visa en het toerismebureau Visit Mexico. Daarom was een uitbreiding in Mexico-Stad een logische vervolgstap, zegt oprichter Victor Knaap. 'De vraag naar high-end geïntegreerd productiewerk groeit in die regio.'

Latijns-Amerika als groeimarkt voor digital
Het internationale kantoor wordt geleid door Marcelo Planchart en Alexander van Rijn. Planchart: 'Wat betreft omzet is Latijns-Amerika de snelst groeiende markt in digital advertising.' Hij verwijst naar een recent onderzoek van Magna.

Derde kantoor in Latijns-Amerika
Het kantoor in Mexico-Stad is niet de eerste Latijns-Amerikaanse vestiging, MediaMonks had al twee kantoren in Argentinië en Brazilië. Met de opening van het kantoor in Mexico heeft MediaMonks in totaal 200 werknemers in Latijns-Amerika. Wereldwijd heeft het bedrijf 650 medewerkers, verdeeld over kantoren in Amsterdam, Londen, Stockholm, Dubai, Los Angeles, Buenos Aires, Mexico Stad, São Paulo, Singapore en Shanghai.

Onder de radar aan het werk
Knaap is blij dat hij het nieuws kan delen. 'MediaMonks Mexico werkt al een paar maanden onder de radar aan hele mooie producties, van tv-reclames tot apps en digitale platformen. We zetten onze productiecapaciteiten in voor de lokale markt en werken samen met internationale klanten om campagnes in de rest van de Latijns-Amerika te verspreiden.'

Zo maakte het bedrijf een nieuwe app voor vliegmaatschappij Aeroméxico en een grote campagne voor het toerismebureau Visit Mexico (inclusief een interactieve film, een mobile-first platform en tv-reclames voor vijf verschillende markten). Samen met Leo Burnett maakte MediaMonks onderstaande muziekvideo voor Corona (10 miljoen views op Google en Facebook).

In de video hieronder zie je fragmenten van recent werk.

 

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: MediamonksMexicolatijns-amerikagroeimarktDigitalBlikvanger: Betaald: Topic: Digital transformationSubtopic: CarriereDesign

Publicis One verjongt de directie (voor 1 dag)

do, 01/25/2018 - 11:36
Introtekst: Ruim 200 kinderen nemen vandaag voor één dag de baan over van Nederlandse CEO’s, politici en hoofdredacteuren. Body: 

In dat kader krijgt Publicis One vandaag twee bazen van 11 jaar oud, en wordt Zenith vandaag geleid door een 16-jarige CEO. Tijdens JINC Baas van Morgen ervaren de basisschool- en vmboleerlingen, die opgroeien in een omgeving met sociaaleconomische achterstand, hoe het is om de leiding te hebben en doen zij waardevolle contacten op voor later.

Met Baas van Morgen wil JINC, een non-profitorganisatie die strijdt tegen kansenongelijkheid onder jongeren, de aandacht vestigen op het feit dat een goede start op de arbeidsmarkt niet vanzelfsprekend is voor elk talent van morgen. Want wie geboren is een wijk met veel werkloosheid, heeft in Nederland minder kans om het ver te schoppen – hoe slim of capabel hij of zij ook is.
 
Bij Publicis One is talentontwikkeling een belangrijk onderdeel. 'Deze kinderen krijgen een unieke kans om bij allerlei bedrijven binnen te kijken. Maar ook voor ons is het een unieke kans, want het zou toch mooi zijn als we onze drie jonge leiders kunnen inspireren om later in hun carrière tot grote hoogte te stijgen', zegt Cornelie Weller, ceo van Publicis One.
 
Na een dag hard werken verzamelen de ‘jonge en oude bazen’ zich in Amsterdam voor een slotconferentie. Hier delen ze hun ervaringen, geven ze elkaar tips en sluiten ze de dag af met een blik op de toekomst.

Foto: Dario (11), Raani (11) en Illaysja (16) met Marc Verschoor en Cornelie Weller

Channel: Bureaus & AccountsTags: Publicis OneBlikvanger: Betaald: Topic: Diversiteit

Pagina's