Abonneren op feed Bureaus
Bijgewerkt: 17 min 46 sec geleden

‘Those who can’ is de nieuwe Hunky Dory, maar dan met streng deurbeleid

ma, 10/16/2017 - 17:15
Introtekst:  Freelance collectief wil zich onderscheiden door kwaliteit en selectie.Body: 

Een nieuw freelance collectief, maar dan voor een besloten gezelschap. Dat is wat ‘Those who can’ beoogt te zijn. De website van het freelance collectie  is sinds maandag in de lucht. Op de lijst van aangesloten copywriters en artdirectors staan 18 namen. Het is een gereputeerd gezelschap (zie onderaan); weliswaar breed samengesteld waar het gaat om disciplines en leeftijd, maar allemaal freelance creatieven die hun sporen in het vak hebben verdiend. 

Bij het aantal van 18 leden zal het voorlopig blijven, want Those who can hanteert een streng deurbeleid. De beide oprichters, copywriter André Damers en art director Joris van Elk, hechten sterk aan de kwaliteit van de leden die samen het collectief uitmaken. Alleen creatieven waar ze volledig achterstaan, worden toegelaten. Hierin schuilt volgens Dammers ook het belangrijkste verschil met het freelancersagentschap Hunky Dory, dat in mei dit jaar ophield te bestaan.

Scherper in de markt
Dammers zat zelf jarenlang bij Hunky Dory en zag daar van nabij hoe er steeds meer concessies werden gedaan. Uitgangspunt was aanvankelijk om echte kwaliteit te bieden. Alleen is dat in de loop der jaren steeds meer verwaterd. Dat was ook wat mij steeds stoorde. Ik vond, het mag allemaal best wat scherper in de markt worden gezet: puur op echte kwaliteit.’

Een focus op kwaliteit is overigens ook iets wat bij de Freeforce ontbreekt, vindt Dammers. ‘Dat is een soort van Rolodex geworden van freelance creatieven die het belangrijk vinden om online vindbaar te zijn. Maar wat zijn de criteria? Ik mis een duidelijke afkadering, een statement van wat de Freeforce is en waar het collectief voor staat.’

Zolang Hunky Dory actief was, wilde hij zich niet op het concurrentiepad begeven. Maar die drempel is geslecht, toen het collectief besloot zelf de stekker eruit te trekken. Daarbij kon er ook in de operatie wel het een en ander verbeterd worden. ‘Een bureau dat werkt met dames  die de telefoon opnemen, is niet meer van deze tijd. Ook dat kon stukken beter. Daarom hebben wij op onze site een agenda waarop je kunt zien wie van de creatieven beschikbaar is.’ 

Geen verdienmodel
'Those who can’ wil nadrukkelijk geen netwerkbureau zijn. De oprichters hanteren geen verdienmodel voor zichzelf. Opdrachtgevers betalen geen fee als zij een creatief rechtstreeks boeken via thosewhocan.nl. Van Elk: ‘Financieel willen we niet beter worden van elkaar. Qua werk willen we dat wél. Talent telt op. Door elkaar te stimuleren en kennis te delen versterken we onszelf. Uiteindelijk helpen we daarmee onze klanten en het vak vooruit.'

Stuk voor stuk hebben de deelnemers in 'Those who can' een indrukwekkende track-record en een prijzenkast die flink uitpuilt. Waarom eigenlijk het gezelschap van andere creatieven gezocht, als je al een goed lopende freelance praktijk hebt? Dammers: ‘Ondanks dat we allemaal hebben laten zien dat we bijzonder werk kunnen maken, willen we door. Iedereen heeft de ambitie om de volgende stap te maken.’

Opdrachtgevers kunnen op 'Those who can' zelf een team samenstellen van freelance creatieven, vooral art-directors en copywriters. Via Others who can biedt het collectief tevens toegang tot een groep geselecteerde strategen, producers, productiemaatschappijen, designers en uitwerkstudio’s waarmee projecten gerealiseerd kunnen worden.
 

Naast oprichters André Dammers en Joris van Elk, bestaat 'Those who can' uit:  Edward van Tilburg, Stephan Gonnissen, Sikko Gerkema, Jeroen van Zwam, Jarr Geerligs, Zwier Veldhoen, Matthijs van Wensveen, Rogier Mahieu, Marcel Frensch, Stella Geurtsen, Merel den Broeder, Karin Heinen, Patrick Wijnhoven, Wilbert Leering, Jeroen van der Sluis en Thomas Reinhold.

 

Channel: Bureaus & AccountsBlikvanger: Betaald: Topic: Carriere

Walter Flaat chief data officer Dentsu Aegis Network Nederland

ma, 10/16/2017 - 11:54
Introtekst: Ook begint DAN addressable targetingplatform M1 in januari volgend jaar.Body: 

Flaat (34) is managing director van het in 2015 begonnen data-label DAN DNA. Hij wordt met ingang van 1 november chief data officer en wordt verantwoordelijk voor technologie-ontwikkeling; data governance & privacy, GDPR, data- en technologie partnerships en de integratie met eventuele data-gerelateerde acquisities. Ook leidt hij het nieuw te lanceren M1. Ook blijft Flaat DAN DNA leiden.

M1
De nieuwe tak M1 begint in het eerste kwartaal van 2018 in Nederland en is het adresseerbare targetingplatform van het in 2016 door Dentsu Aegis Network overgenomen Amerikaanse Merkle. Volgens DAN is de toekomst van de industrie 'het gepersonaliseerd bereik van consumenten' en het netwerk wil daarop inspelen met M1.

Channel: Bureaus & AccountsTags: Walter FlaatDentsu Aegis NetworkBlikvanger: Betaald: Topic: DataSubtopic: Marketingtech

Plantina naar BeyenMeyer

zo, 10/15/2017 - 20:18
Introtekst: Het bureau ontwikkelde een campagne waarin de door Plantina gesponsorde sporters centraal staan.Body: 

Plantina koos voor BeyenMeyer na een bureau-oriëntatie.

Zonder de ondersteuning van Plantina zouden de sporters zich niet volledig aan hun sport kunnen wijden. Bovendien gebruiken alle sporters de supplementen van Plantina om weerstand te verhogen en hun prestaties te verbeteren. De print- en onlinecampagne is vanaf eind oktober zichtbaar in magazines en op websites.
 

Credits

Concept: Jan Willem Baggerman en Roeland Verboom

Strategie: Lodewijk van der Peet

Fotografie: Roger Neve

Beeldbewerking: André Westerveld (House of Retouch) Account: Joshua Hartman

Verantwoordelijk bij Plantina: Mischa Strijder en Rozemarijn Kooijmans

Channel: Bureaus & AccountsTags: PlantinaBeyenmeyerBlikvanger: Betaald: Topic: Campagnes

Nieuwe data- en techdivisie Publicis, DigitasLBi valt voortaan onder media

zo, 10/15/2017 - 11:00
Introtekst: Na de herstructurering waaruit onder meer Publicis One voortkwam, neemt de communicatieholding nieuwe stappen.Body: 

Publicis kondigde afgelopen week de nieuwe data- en techafdeling Publicis Spine aan. Daarin komen wereldwijd alle disciplines rond data en het talent dat daarmee werkzaam is samen. Dan gaat het onder meer om een gecentraliseerd data- en analyticsteam van zo'n 3.500 mensen. Spine richt zich onder meer op persoonlijke targeting.

De nieuwe divisie zou overigens los staan van het interne hulpprogramma op basis van kunstmatige intelligentie, Marcel, waarin Publicis wil investeren.  De holding maakt daarvoor geld vrij door niet meer in te zenden voor prijzenfestivals, zo kondigde topman Arthur Sadoun in juni in Cannes aan.

DigitasLBi naar Publicis Media
Een andere stap is dat Publicis het digitale bureau DigitasLBi toevoegt aan de mediadivisie, waar het eerst onder Publicis Sapient viel.

Begin vorig jaar begon Publicis  een grote herstructurering met vier divisies: creatie, media, healthcare en digitaal: Publicis Communications, Publicis Media, Publicis Healthcare en Publicis.Sapient.

Onder media vallen nu de mediabureaus Starcom en Zenith, plus DigitasLBi. Volgens de holding komt deze verschuiving voor uit de wens om 'een uniek en hybride bureau te creëren met media, data en technologie, met toegang tot data- en mediabronnen'. Michael Kahn wordt de internationale topman van DigitasLB.
.
Nederland
De verschuiving van DigitasLBi heeft volgens co-ceo Dirk van den Bosch geen consequenties voor de Nederlandse situatie, waar Publicis One vorig jaar werd opgezet, een 'house of brands' van twaalf merken op het gebied van creatie, media, technologie, data & productie. Die werken al nauw met elkaar samen. 'DigitasLBi wordt dus niet de nieuwe mediahub in Nederland. Het gaat internationaal slechts om een verplaatsing van Sapient naar Publicis Media. Voor ons verandert er dus niets.'

Channel: Bureaus & AccountsTags: PublicisPublicis Onedirk van den boschBlikvanger: Betaald: Topic: Digital transformationSubtopic: Marketingtech

Ik voelde me vies na de vertoning van de '100 jaar Vea'-film

zo, 10/15/2017 - 10:26
Introtekst: De duistere middeleeuwen van het vak liggen ver achter ons. Dacht ik....Body: 

Laatst ontving ik een uitnodiging voor 100 jaar Vea. Nu houd ik zielsveel van dit vak. Toch ben ik ben niet gegaan. Ik heb ’t niet zo op reclamefeestjes. Een traumaatje van vroeger.

Lang geleden werd ik als bestuurslid van de ADCN gevraagd mee te denken over een geschikte locatie voor de uitreiking van de Lampen. Het Concertgebouw viel af.

Het jaar ervoor was het Lampenfestijn namelijk uitgelopen op een hoogmis van masculiene platheid. Toen de heren creatieven het Concertgebouw ’s nachts meer dood dan levend achterlieten, droop het testosteron langs haar monumentale muren. Het sijpelde sissend op de nog smeulende peuken in het hoogpolige tapijt.

Nee, we waren niet meer welkom. Begrijpelijk.

Blanke mannen
Gelukkig liggen de duistere middeleeuwen van het vak ver achter ons. En leven we inmiddels in meer feminiene reclametijden. Tenminste, dat dacht ik. Totdat van de week de film  'De kunst van het verleiden' ter ere van 100 jaar Vea werd vertoond. In een 100 minuten durend epos werd de genodigden duidelijk gemaakt dat de afgelopen eeuw uitsluitend blanke mannen de dienst uitmaakten in het vak.

Nu weet ik niet of er die avond weer sigaretten zijn gedoofd in het tapijt. Al kan ik me voorstellen dat de aanwezige reclamevrouwen zich gevoeld moeten hebben als uitgetrapte peuken. Terwijl er in het Vea-bestuur toch twee zeer bekwame vakgenoten zitten zonder piemel.

Ik voelde me nu net zo vies als na die uitreiking in Het Concertgebouw. Ik wilde nog maar één ding: douchen. Toen ik afgedroogd en wel voor de spiegel stond, trok het schaamrood lang de kaken omhoog. Ik zag een blank reclamemens. Met een piemel. Een traan biggelde over m’n wang.

Ik troostte me met de gedachte dat er vast een vrouw opstaat die een film maakt over 100 fantastische reclamevrouwen.

Channel: Bureaus & AccountsTags: Lodewijk Van Der PeetBlikvanger: Betaald: Topic: DiversiteitSubtopic: Carriere

Adnight 2017: 'We proberen er een circus van te maken'

do, 10/12/2017 - 15:30
Introtekst: Het aantal bezoekers van de open nacht van de creatieve industrie groeide van 2.500 bezoekers een jaar geleden tot 4.100 dit jaar.Body: 

Vijftig creatieve bureaus openden vrijdagavond hun deuren voor geïnteresseerde marketeers, vakgenoten en jong talent. Deze tweede editie had veel meer bezoekers dan het eerste jaar. Het aantal bezoekers groeide van 2.500 bezoekers in 2016 naar 4.100.

Wie zijn die bezoekers? Komen de bureaudirecteuren ook bij elkaar over de vloer? Verslaggever Sander Beekman zoekt het uit in deze Adformatie Report.

Marketeers en vakgenoten
De vijf bestuursleden en oprichters van Adnight (Claire Daemen, Denise Willigers, Dirk Jan de Krom, Rose Zandvliet en Wybe Sallows) kijken tevreden terug op de avond. Willigers: 'We zijn erg trots dat de deelnemende bureaus zoveel energie hebben gestoken in de creatieve presentatie. Vorig jaar hadden deelnemers nog geen idee wat, maar vooral wie ze konden verwachten. Achteraf bleek dat 40% van onze bezoekers uit marketeers bestond en nog eens 40% uit vakgenoten.’

Inhoudelijker programma
Wybe Sallows vertelt dat dit de reden was om het programma dit jaar inhoudelijker te maken. 'Er waren veel talks, workshops en activiteiten. Denk aan interactieve workshops bij Isobar in samenwerking met Hyper Island, een animatiemuseum bij Woodwork en typografie-cursussen bij Ambassadors en Grrr.’

Claire Daemen: 'We willen vooral dat dit een echt kijkje in de keuken blijft en een kans om als vakgenoten en marketeers van elkaar te leren.'

De derde editie van Adnight vindt plaatst op vrijdag 5 oktober 2018.

Channel: Bureaus & AccountsMensen & CarrièreBureaus & AccountsTags: Adnightopen nachtreportageVideoBlikvanger: Betaald: Topic: Carriere

180 Kingsday wint internationaal Qatar Airways account

do, 10/12/2017 - 09:59
Introtekst: Het Amsterdamse bureau maakte eerder een veiligheidsfilmpje en een tv-spot voor de vliegmaatschappij.Body: 

Het Amsterdamse bureau 180 Kingsday is het nieuwe creatieve bureau van Qatar Airways. Het bureau gaat aan de slag met geïntegreerde campagnes en het partnerschap tussen de vliegtuigmaatschappij en FIFA. Een van de grootste projecten de komende tijd is de FIFA World Cup in Rusland in 2018.

Afscheid van J. Walter Thompson London
180 Kingsday neemt het stokje over van J. Walter Thompson London. Dit bureau werkte sinds 2014 voor de vliegmaatschappij en introduceerde in 2015 een nieuwe merkpositionering voor Qatar Airlines. Het merk stapte toen af van de slogan "The world’s five-star airline" en ging verder met "Going places together".

Eerdere samenwerking
Qatar Airways en 180 Kingsday werkten eerder op projectbasis samen. Zo maakte het bureau (toen nog onder de naam 180 Amsterdam) ‘Getting Safe with FC Barcelona’, een van de meest bekeken veiligheidsinstructie videos ooit met meer dan 40 miljoen views. Het is een samenwerking tussen de bekende Spaanse voetbalclub en de vliegmaatschappij.

Daarnaast maakte het bureau ook een tv-commercial rondom de samenwerking tussen FC Barcelona en Qatar Airways: FCB The Holiday.

De meest recente film is 'No Borders, Only Horizons' (juni 2017). In deze video op internet en tv vroegen de partijen aandacht voor de crisis in Qatar. De boodschap: het recht om te reizen moet universeel zijn.

Sander Volten, ceo van 180 Kingsday zegt dat hij uitkijkt naar de verdere samenwerking. 'Het merk Qatar Airways is ijzersterk en blinkt op alle vlakken uit.'

Salam Al Shawa, marketingbaas van Qatar Airways: 'Wij hebben passie voor ons merk en willen een emotionele band opbouwen met al onze passagiers. We zijn enthousiast en onder de indruk van de resultaten van onze creatieve samenwerking met 180 Kingsday en kijken uit naar verdieping van deze gezamenlijke inzet.'

Afgelopen zomer fuseerden 180 Amsterdam en Kingsday. Lees meer. Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: Qatar Airways180 Kingsday180 AmsterdamFc BarcelonaFifaBlikvanger: Betaald: Topic: AccountsSubtopic: Campagnes

Adnight 2017 in beeld: wie zijn de bezoekers?

di, 10/10/2017 - 08:05
Introtekst: Verslaggever Sander Beekman zoekt uit wie er nou eigenlijk naar Adnight komen en wat er zoal gebeurt tijdens de openavond van de reclamewereld.Body: 

Adnight is de open avond van de creatieve sector in Amsterdam. Tijdens deze open avond mogen marketeers en jong talent binnenkijken bij een vijftigtal creative bureaus. Het festijn vond afgelopen vrijdag voor de tweede keer plaats en Adformatie was erbij voor een videoverslag.

In de video zoekt Sander Beekman uit wie er nou eigenlijk naar Adnight komen en wat er zoal gebeurt. Hij bezoekt de virtualreality-experts van Capitola, kijkt binnen bij videoproducent Ride en gaat langs bij Boomerang Agency. Bij die laatste gebeurt iets bijzonders: bij Boomerang willen ze talent niet alleen laten kennismaken, ze nemen direct een nieuwe collega aan.

Channel: Bureaus & AccountsMensen & CarrièreBureaus & AccountsTags: Adnightad nightCapitolacapitola vrRideride amsterdamBoomerangboomerang agencyBlikvanger: Betaald: Topic: Carriere

‘Steeds meer marketeers hebben geen enkel idee wat een goed idee is’

di, 10/10/2017 - 08:00
Introtekst: De VEA (vereniging van toonaangevende communicatie-adviesbureaus in Nederland, oorspronkelijk Vereniging voor Erkende Advertentiebureaus) bestaat 100 jaar. Wat is de relevantie nog anno nu en wat moet haar rol in de toekomst zijn?Body: 

Nils Adriaans maakte een rondgang langs betrokkenen.

Hameren op fantasie

Jan Rijkenberg, oprichter VEA-lid BSUR: ‘Bij de 75e verjaardag in 1992 zat ik in het VEA-comité voor een vergelijkbare viering. Ook toen al voelden we geknabbel aan het vak. Marketeers wilden accountability. Onderzoeksbureaus smoorden alle magie met schijn-wijsheden. Dus: in de aanval! De titel was The future of fantasy. Het werd een Cirque du Soleil-achtig evenement, waarbij op verschillende plekken allerlei verrassende dingen tegelijkertijd gebeurden. Het werd een succes. Het “bestaansrecht” was maar weer eens bewezen.

‘Ondertussen is het er niet beter op geworden… Ik wil daarom een oproep doen om meer dan ooit te hameren op die fantasie, op creativiteit en het talent om de onderbuik van mensen te beroeren. Maar dan moeten we als VEA wel zelf al die kruis-diagrammen, doelgroep plotters en neuromarketing openlijk ter discussie durven stellen. Alsof alles rationeel verklaarbaar en maakbaar is. Dat is een valse belofte. We moeten de buitenwacht weer leren dat “content” op zich geen wervende, beïnvloedende communicatie is. En dat “digitaal” ook maar een mediumvorm is. Ik proost dus op alle artiesten die in het circus van creativiteit oohs en aahs ontlokken aan een publiek dat bewonderend roept: “Wow, dat zou ik zelf nooit kunnen!”’

‘De relevantie van VEA is voor DDA vergelijkbaar met die van branchevereniging ICT Nederland’

DDA steekt meer in op het ondernemende karakter

Adjan Kodde, DDA-voorzitter en oprichter Mirabeau: ‘Als eerste uiteraard de hartelijke felicitaties namens DDA, honderd jaar is een zeer respectabele leeftijd. Ook goed om te zien dat ze nog zoveel leden vertegenwoordigen (ruim 80, red.). De VEA is er voor communicatiebureau’s en heeft (gezien het ledenaantal) dus voldoende bestaansrecht. DDA richt zich op digital native agencies en dat is toch wel anders. Digital zit tussen het communicatie / advertising vak en IT in. De relevantie van VEA is daarmee voor DDA vergelijkbaar met die van branchevereniging ICT Nederland. En uiteraard geldt voor die beide aanpalende verenigingen dat digital van toenemend belang is, maar het is toch anders.‘

Daarnaast valt me op dat VEA sterk inzet op het professionaliseren van de dienstverlening van haar leden, DDA steekt meer in op het ondernemende karakter en richt zich met name op het helpen versterken van de bureau’s van haar leden. Opgeteld lijkt een samenvoeging mij niet relevant. Hetgeen niet weg neemt dat er diverse interessante thema’s en initiatieven zijn waarop we met de jarige kunnen samenwerken. Het gaat dan met name om de belangen van de creatieve industrie, initiatieven richting onderwijs en ten behoeve van internationalisering, en de Nederlandse industrie internationaal op de kaart zetten. Volop reden dus om goed met de jarige in contact te blijven en vanavond de verjaardag uitgebreid mee te vieren!’

Jonge reclame-ondernemers zijn VEA’s toekomst

Coco Seignette (zie foto hierboven), JongeHonden-voorzitter en eventmanager MediaMonks: ‘JongeHonden feliciteert de VEA met een prachtige verjaardag en een nog mooiere geschiedenis! Met het nieuwe programma Kickstart slaat de VEA wat ons betreft een cruciale weg in. Waar jarenlang beslag is gelegd op het representeren van de rechten en vooruitgang van communicatiebureaus, is het alleen maar logisch om te zien dat met een veranderende wereld de kracht in de toekomst ligt. En dus bij jonge creatieven, jonge strategen, jonge digitalen.‘

Juist met het netwerk aan bureaus én adverteerders dat de VEA herbergt kunnen zij een enorme slag slaan wat betreft de opleiding van young professionals en nieuwsgierige jongeren die nog uit hun creatieve schulp moeten kruipen. Alleen, of samen. Want naast VEA zijn er meerdere organen ontstaan die in de loop van de tijd hebben ingezien hoe belangrijk de opleiding van jonge honden in het vak is. Het is mede aan de VEA om haar eigen toekomst te “kickstarten”.’

‘Ik ben voor totalitaire samenwerking’

Te veel om van dood te gaan en te weinig om van te leven

Inge Ligthart, Partner / Managing Director VEA-lid Dawn: ‘Ooit was het VEA-lidmaatmaatschap een soort keurmerk slash verdediger van branchebelangen waar nette bureaus lid van mochten worden en waar logischerwijze de sterkste schouders de zwaarste lasten droegen. Nu is het principe one-size-fits all: iedereen betaalt hetzelfde bescheiden bedrag en elk bureau mag lid worden. Het is een beetje te veel om van dood te gaan en te weinig om van te leven. Laat staan relevant te blijven in een totaal versnipperde markt.

‘Digitale bureaus hebben zich verzameld in de DDA ( ze noemen zich makers, bouwers en uitvinders en zeggen nadrukkelijk dat ze anders zijn dan reclamebureaus), productiehuizen gedragen zich als full servicebureaus en andersom, mediabureaus duiken ook in de creatieve denk- en maakmarkt en de ADCN wordt deels gesponsord door adverteerders. In zo’n turbulente markt is er zeker behoefte aan een goeie belangenbehartiger zou je zeggen. De vraag is welke belangen en van wie precies? Ik ben daarom voor totalitaire samenwerking!

‘Ons vak gaat om verbeeldingskracht, (business)strategie, tech en data. De verzamelde talenten in ons vak zijn op hun best de motor van economische en maatschappelijke groei en innovatie. En er is maar een belang te behartigen: een gezamenlijk belang. Dus laten de VEA, DDA, ADCN, MWG en BVA samen maar het nieuwe platform van onze industrie worden. De bobo’s van de VEA doen de strategie en businesskant (alle juridische aspecten, effectiviteit, insights), de wizards van de DDA de professionele ontwikkeling, de ADCN zorgt voor inspiratie en ambitie, van de MWG mogen we verwachten dat ze de integriteit van data en media op orde houden en de BVA lijkt me méér dan welkom om mee te nemen in deze beweging. Want zonder goeie klanten geen goed werk.’

Dutch Creative Agencies

Rob Benjamens (zie foto hierboven), oud-VEA-voorzitter en oprichter van Brand and Business Architects: ‘100 jaar is zeker een mijlpaal. Maar wat mij betreft geen aanleiding om genoegzaam terug te kijken. Want er is werk aan de winkel! Goed opgeleide marketeers, met gevoel voor communicatie, hebben namelijk de regie overgenomen; bureaus zijn in een andere, dienende rol terecht gekomen. Maar er is één vast gegeven binnen al die veranderingen. Het vak draait om creativiteit. En die zit niet bij de adverteerders.

‘De oplossing – in de waan, onmogelijkheden en politiek van alledag – zit ‘m in een gezamenlijke, realistische visie: zoals de consument niet irriteren, de ondoorzichtige handel in communicatieruimte op vooral digitale media aanpakken, het reguleren van pitches (die blokkeren nu vaak de tijd van top-creatieven), het auteursrecht goed regelen (nu worden bureaus die langlopende campagnes maken “gestraft”), gezamenlijk opleidingen steunen (hoe krijg je beter werk?), betere pre-test methoden ontwikkelen (nu haalt veel top-werk om verkeerde redenen de eindstreep niet) en de positie van Nederland als creatieve hotspot vergroten (en meer en nog betere talenten uit de hele wereld aantrekken).

‘De VEA (Dutch Creative Agencies?) kán weer een leidende rol vervullen. Het heeft (nog) de statuur. Maar ambities, zonder de financiële mogelijkheden om die te realiseren, zijn onrealistisch. Gezien de hoogte van de contributie zou je kunnen denken dat het draagvlak en de ambities minder groot zijn. Ik geloof en hoop niet dat dat het geval is!’

‘Ik vind de VEA fantastisch’

Daar gaat je hart natuurlijk vanzelf al harder van kloppen

Wouter Glaser, oprichter VEA-lid Glasnost: ‘Als game-changer in het vak was het voor ons niet makkelijk om een branchevereniging te vinden. Sowieso was het de vraag welke vereniging het dichtst bij onze kernactiviteiten stond. Zijn wij nou een creatief bureau of een PR agency? Zelf denken wij beiden en de klant ook, maar daarmee heb je nog geen club gevonden waar je je automatisch bij thuis voelt. Vanuit onze PR pet leek de VPRA de meeste logische representant te zijn. Maar al na korte tijd bleek er geen match te zijn. Het was een snelle, logische en rationele liefde, die over was voordat het zich kon vormen. Dat was bij de VEA anders. De VEA staat voor de creatieve industrie. Daar gaat je hart natuurlijk vanzelf al harder van kloppen. Of de grondbeginselen nu PR, development of reclame zijn, wat de leden bindt is creativiteit. Datgene wat maakt dat campagnes aanslaan bij het grote publiek. De deeltjesversneller waar elke adverteerder van droomt. En daar voelen wij ons meer bij thuis dan een vereniging voor de uitvoerende skills.

'Mede door de VEA hebben wij dit jaar voor het eerst in vijf jaar enorm geïnvesteerd in juniors. Zowel met een traineeship waarin we de opleidingen die de VEA aanbiedt hebben verwerkt, als de VEA-colleges waarbij onze jonge collega’s volop ervaring op doen met het vak. We profiteren daarmee al volop van wat de VEA biedt. En waar de VEA natuurlijk om bekend is, is de prijs der prijzen. Waar je als VEA-lid niet alleen korting op krijgt, maar zelf ook in getraind kunt worden. De Effies. Niet voor de "tofste" campagne, maar gewoon voor de campagne die – dankzij creativiteit! – het meeste resultaat heeft behaald.

'Om een lang verhaal kort te maken: ik vind de VEA fantastisch.'

Een goed idee is heel schaars – en daarom van grote waarde

Marc Oosterhout, VEA-voorzitter en medeoprichter N=5: ‘“Iedereen kan een idee bedenken, net zoals dat iedereen een balletje kan trappen of een stukje kan schrijven. Maar een idee dat een merk op de kaart kan zetten, een idee bedenken dat de wereld verovert. Dat kunnen maar heel weinig mensen”, zegt Ralph Wisbrun – oud-voorzitter van de VEA – in de documentaire, De kunst van het verleiden, over 100 jaar reclame in Nederland. En zo is het. Het bedenken van een goed idee is een kunst die maar heel weinig mensen verstaan. Een goed idee is schaars. Heel schaars. En daarom van grote waarde.

‘Helaas wordt dit niet altijd onderkend. Steeds meer marketeers, communicatieprofessionals, datavorsers, procurement-specialisten hebben geen enkel idee wat een goed idee is. Laat staan dat ze ervoor willen betalen. Stiekem denken ze misschien wel dat het zelf ook kunnen. Daar scheidt het kaf zich van het koren in het reclamevak. Maar zolang deze opvatting opgeld doet heeft de VEA recht van bestaan. Creativiteit is de motor van vooruitgang. En er is in Nederland geen club die meer staat voor het belang van een creatief idee, als de VEA. Niet voor niets zijn de 80 meest creatieve bureaus van Nederland lid.’

De stills bij dit verhaal zijn afkomstig uit de documentaire ‘De kunst van het verleiden’ over reclame in Nederland, die vanavond in Tuschinski in Amsterdam in première gaat.

Channel: Bureaus & AccountsTags: VeaBlikvanger: Betaald: Topic: CampagnesSubtopic: Campagnes

Goud Uberconnected koopt Redmint, Charles Borremans stapt over

di, 10/10/2017 - 07:00
Introtekst: Activiteiten van Goud Ubercommerce worden geïntegreerd in het nieuwe bureau.Body: 

Social media- en merkactivatiebureau Goud Uberconnected begon in in april dit jaar onder de naam Goud Ubercommerce een eigen brand-shoppermarketingunit. De vraag van klanten naar merkactivaties was volgens Brian Hirman, managing partner Goud Uberconnected, de aanleiding om versneld te investeren door overname van de Amsterdamse brand-shoppermarketingspecialist Redmint.

Overstap
Oprichter Léon Bosch (foto rechts) blijft als managing director verbonden aan het in 2008 opgerichte bureau. De bestaande activiteiten van Goud Ubercommerce worden volledig geïntegreerd binnen Redmint. Dit houdt tevens in, dat Goud Uberconnected-partner Charles Borremans (links) de overstap naar Redmint maakt. Als strategy director gaat hij samen met Léon Bosch leiding geven aan het bureau.

Met deze overname keert Borremans definitief terug in een wereld waarin hij als mede-oprichter van Borremans & Ruseler Thematische Actiemarketing een jarenlange staat van dienst heeft opgebouwd. 'Brand-shoppermarketing zit in mijn bloed,' aldus Borremans: 'Binnen Redmint kan ik mijn ervaring en kennis van de winkelvloer nog beter ten dienste stellen van onze klanten.'

Overnamepad
Redmint telt dertien medewerkers. Het bureau werkt onder andere voor Jacobs Douwe Egberts, Koninklijke Jumbo, MediaMarkt, Tele2, TomTom en Henkell.

Goud Uberconnected is flink op het overnamepad. Een half jaar geleden werd digital agency Icemedia toegevoegd, dat eveneens onder eigen merk werd voortgezet.

Channel: Bureaus & AccountsBlikvanger: Betaald: Topic: Retail

Yessica Zwetsloot en Rutger Mackenbach vormen nieuwe directie Stroom

vr, 10/06/2017 - 10:32
Introtekst: De twee maakten de afgelopen jaren al deel uit van het managementteam. Body: 

Rutger Mackenbach werkt sinds 2005 bij het Rotterdamse mediabureau en was de afgelopen jaren Hoofd Strategie & Onderzoek. Yessica Zwetsloot werkte zes jaar als Business Director bij Stroom.

Oprichters Patrick Veldhuis en Titus Eikelboom blijven tot eind 2017 betrokken bij Stroom en zetten hun carrière verder voort binnen Candid Group. Patrick Veldhuis wordt als Chief Media Officer binnen Candid Group verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van Het Mediakantoor. het nieuwe media service center van Candid Group. Titus Eikelboom wordt directeur van marketingnieuwssite frank.news. Hij moet zorgen voor de verdere commerciële uitbouw van de site.

'Titus en Patrick hebben een toonaangevend mediabureau opgebouwd en we zijn erg blij met deze kans om de leiding van Stroom op ons te nemen. In onze nieuwe rol zullen we ons blijven richten op optimale dienstverlening aan onze klanten en we zien er naar uit om samen met het team, Stroom verder uit te bouwen', zeggen Yessica Zwetsloot en Rutger Mackenbach. 
 
Stroom werd begin dit jaar overgenomen door Candid Group dat eigenaar is van onder meer mediabureau Head to Head, onderzoeksbureau Vostradamus en programmatic tak The Edge Initiative.

Channel: Bureaus & AccountsTags: StroomCandid GroupBlikvanger: Betaald: Topic: Carriere

Yessica Zwetsloot en Rutger Mackenbach vormen nieuwe directie Stroom

vr, 10/06/2017 - 10:32
Introtekst: De twee maakten de afgelopen jaren al deel uit van het managementteam. Body: 

Rutger Mackenbach werkt sinds 2005 bij het Rotterdamse mediabureau en was de afgelopen jaren Hoofd Strategie & Onderzoek. Yessica Zwetsloot werkte zes jaar als Business Director bij Stroom.

Oprichters Patrick Veldhuis en Titus Eikelboom blijven tot eind 2017 betrokken bij Stroom en zetten hun carrière verder voort binnen Candid Group. Patrick Veldhuis wordt als Chief Media Officer binnen Candid Group verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van Het Mediakantoor. het nieuwe media service center van Candid Group. Titus Eikelboom wordt directeur van marketingnieuwssite frank.news. Hij moet zorgen voor de verdere commerciële uitbouw van de site.

'Titus en Patrick hebben een toonaangevend mediabureau opgebouwd en we zijn erg blij met deze kans om de leiding van Stroom op ons te nemen. In onze nieuwe rol zullen we ons blijven richten op optimale dienstverlening aan onze klanten en we zien er naar uit om samen met het team, Stroom verder uit te bouwen', zeggen Yessica Zwetsloot en Rutger Mackenbach. 
 
Stroom werd begin dit jaar overgenomen door Candid Group dat eigenaar is van onder meer mediabureau Head to Head, onderzoeksbureau Vostradamus en programmatic tak The Edge Initiative.

Channel: Bureaus & AccountsTags: StroomCandid GroupBlikvanger: Betaald: Topic: Carriere

Digitaal bureau iOnline verandert van kantoor, naam en motto

do, 10/05/2017 - 13:28
Introtekst: De nieuwe naam wordt Gravity.Body: 

Foto: Marco Groenendijk (managing director), Anita Blankestijn (head of operations) 

 

Bureau iOnline gaat verder als 'creative development agency' Gravity. Het bureau verhuist daarnaast naar een nieuw pand in hartje Amersfoort.

Strategische rebranding
iOnline begon in Barneveld als digitaal productiebedrijf. Zij maken digitale producten als websites en apps op basis van nieuwe trends en technieken. Volgens directeur Marco Groenendijk was het tijd voor een strategische rebranding.

Makkelijk is niet simpel
Groenendijk: 'We stelden ons de vraag: waar draait digitale ontwikkeling nou écht om? Mensen houden van simpel, van makkelijk. Maar makkelijk is niet simpel. Wij vereenvoudigen complexe vraagstukken en vertalen ideeën of strategieën naar oplossingen. Producten of services die relevant zijn en waarmee je een gesprek aangaat. De diensten moeten vanzelfsprekend en onmisbaar worden, net als de zwaartekracht.'

Zo ontstond dus de nieuwe naam (Gravity) en het motto: simplicity moves. Het bureau ontwerpt, bouwt en ontwikkelt digitale platformen. Dat doet het bedrijf voor merken, bedrijven en reclamebureaus. Een voorbeeld is een app voor Zwitsal, die ouders helpt om een naam voor hun kind te kiezen. Of Stapp.in, een app voor deelauto's.

Andere opdrachtgevers zijn onder andere Riedel (o.a. Appelsientje), CanalDigitaal, DHL, Jeugdzorg Nederland, MediaMonks en N=5.

Channel: Bureaus & AccountsTags: iOnlinegravitydigital agencydigitaal bureauBlikvanger: Betaald: Topic: Positionering

Digitaal bureau iOnline verandert van kantoor, naam en motto

do, 10/05/2017 - 13:28
Introtekst: De nieuwe naam wordt Gravity.Body: 

Bureau iOnline gaat verder als 'creative development agency' Gravity. Het bureau verhuist daarnaast naar een nieuw pand in hartje Amersfoort.

Strategische rebranding
iOnline begon in Barneveld als digitaal productiebedrijf. Zij maken digitale producten als websites en apps op basis van nieuwe trends en technieken. Volgens directeur Marco Groenendijk was het tijd voor een strategische rebranding.

Makkelijk is niet simpel
Groenendijk: 'We stelden ons de vraag: waar draait digitale ontwikkeling nou écht om? Mensen houden van simpel, van makkelijk. Maar makkelijk is niet simpel. Wij vereenvoudigen complexe vraagstukken en vertalen ideeën of strategieën naar oplossingen. Producten of services die relevant zijn en waarmee je een gesprek aangaat. De diensten moeten vanzelfsprekend en onmisbaar worden, net als de zwaartekracht.'

Zo ontstond dus de nieuwe naam (Gravity) en het motto: simplicity moves. Het bureau ontwerpt, bouwt en ontwikkelt digitale platformen. Dat doet het bedrijf voor merken, bedrijven en reclamebureaus. Een voorbeeld is een app voor Zwitsland, die ouders helpt om een naam voor hun kind te kiezen. Of Stap.in, een app voor deelauto's.

Andere opdrachtgevers zijn onder andere Riedel (o.a. Appelsientje), CanalDigitaal, DHL, Jeugdzorg Nederland, MediaMonks en N=5.

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: iOnlinegravitydigital agencydigitaal bureauBlikvanger: Betaald: Topic: Positionering

Digitaal bureau DPDK opent vestiging in New York en breidt uit in Rotterdam

di, 10/03/2017 - 09:57
Introtekst: Paul Jitta (CFO) leidt de uitbreiding in de Verenigde Staten.Body: 

Digitaal bureau DPDK groeit flink en opent een nieuw kantoor in Brooklyn, New York. Het doel is om de Amerikaanse vestiging binnen twee jaar volledig zelfstandig te maken onder leiding van Paul Jitta (CFO). In Rotterdam krijgen de 50 huidige werknemers maar liefst 30 nieuwe collega's.

Advertising week
Jitta gaat 'vanuit het klantenbestand in Nederland verder werken in de Verenigde Staten'. Vorige week sprak creative director Michael Vromans tijdens Advertising Week New York om alvast de aanwezigheid in de Verenigde Staten te benadrukken.

 

How should we design AI for human emotion? @MichaelVromans @DPDK explores tmrrw #AWNewYork https://t.co/42dpWY2uxo https://t.co/XJx6VPBQ6I pic.twitter.com/ivE1JoiYQ0

— Advertising Week (@advertisingweek) September 26, 2017

 

Van productniveau naar allround-partner
CEO en mede-oprichter Pim van Helten: 'De strategie is om in eerste instantie met opdrachtgevers te werken op productniveau. Op termijn is onze ambitie om uit te groeien tot een allround-partner voor digitale strategieën. We zullen onze positie moeten veroveren net zoals we dat in Nederland hebben gedaan.'

Op dit moment werkt het digitale bureau voor merken als 7UP, Pernod Ricard en Peugeot.

 

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: DpdkNew YorkUitbreidingRotterdamBlikvanger: Betaald: Topic: Marketingtech

Digitaal bureau DPDK opent vestiging in New York en breidt uit in Rotterdam

di, 10/03/2017 - 09:57
Introtekst: Paul Jitta (CFO) leidt de uitbreiding in de Verenigde Staten.Body: 

Digitaal bureau DPDK groeit flink en opent een nieuw kantoor in Brooklyn, New York. Het doel is om de Amerikaanse vestiging binnen twee jaar volledig zelfstandig te maken onder leiding van Paul Jitta (CFO). In Rotterdam krijgen de 50 huidige werknemers maar liefst 30 nieuwe collega's.

Advertising week
Jitta gaat 'vanuit het klantenbestand in Nederland verder werken in de Verenigde Staten'. Vorige week sprak creative director Michael Vromans tijdens Advertising Week New York om alvast de aanwezigheid in de Verenigde Staten te benadrukken.

 

How should we design AI for human emotion? @MichaelVromans @DPDK explores tmrrw #AWNewYork https://t.co/42dpWY2uxo https://t.co/XJx6VPBQ6I pic.twitter.com/ivE1JoiYQ0

— Advertising Week (@advertisingweek) September 26, 2017

 

Van productniveau naar allround-partner
CEO en mede-oprichter Pim van Helten: 'De strategie is om in eerste instantie met opdrachtgevers te werken op productniveau. Op termijn is onze ambitie om uit te groeien tot een allround-partner voor digitale strategieën. We zullen onze positie moeten veroveren net zoals we dat in Nederland hebben gedaan.'

Op dit moment werkt het digitale bureau voor merken als 7UP, Pernod Ricard en Peugeot.

 

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: DpdkNew YorkUitbreidingRotterdamBlikvanger: Betaald: Topic: Marketingtech

Schiphol kiest voor mediabureaus M2Media en iProspect

ma, 10/02/2017 - 20:11
Introtekst: De keuze kwam tot stand na een Europese aanbestedingsprocedure.Body: 

M2Media gaat geïntegreerd en overkoepelend advies geven over de off- en online strategie van Schiphol en de implementatie hiervan. Ook verzorgt dit bureau de offline inkoop.

iProspect, onderdeel van Dentsu Aegis Network, gaat voor de luchthaven aan de slag met het verder ontwikkelen van het merk via online strategie en online inkoop.
 
Gaby Denkers, Media Manager Royal Schiphol Group: ‘Wij zijn ervan overtuigd dat de strategische en resultaatgerichte aanpak van M2Media en iProspect gaat bijdragen aan het behalen van onze groeiambities en het verder ontwikkelen van ons merk. Tijdens de uitvoerige aanbestedingsprocedure heeft mede de persoonlijke, professionele aanpak ons overtuigd. Vol vertrouwen kijken wij uit naar de samenwerking met beide bureaus.
 
3MO heeft Schiphol geadviseerd in deze Europese aanbestedingsprocedure.

Channel: Bureaus & AccountsTags: SchipholM2MediaIprospectBlikvanger: Betaald: Topic: MediabestedingenSubtopic: Accounts

Schiphol kiest voor mediabureaus M2Media en iProspect

ma, 10/02/2017 - 20:11
Introtekst: De keuze kwam tot stand na een Europese aanbestedingsprocedure.Body: 

M2Media gaat geïntegreerd en overkoepelend advies geven over de off- en online strategie van Schiphol en de implementatie hiervan. Ook verzorgt dit bureau de offline inkoop.

iProspect, onderdeel van Dentsu Aegis Network, gaat voor de luchthaven aan de slag met het verder ontwikkelen van het merk via online strategie en online inkoop.
 
Gaby Denkers, Media Manager Royal Schiphol Group: ‘Wij zijn ervan overtuigd dat de strategische en resultaatgerichte aanpak van M2Media en iProspect gaat bijdragen aan het behalen van onze groeiambities en het verder ontwikkelen van ons merk. Tijdens de uitvoerige aanbestedingsprocedure heeft mede de persoonlijke, professionele aanpak ons overtuigd. Vol vertrouwen kijken wij uit naar de samenwerking met beide bureaus.
 
3MO heeft Schiphol geadviseerd in deze Europese aanbestedingsprocedure.

Channel: Bureaus & AccountsTags: SchipholM2MediaIprospectBlikvanger: Betaald: Topic: MediabestedingenSubtopic: Accounts

Brique was het symposium waar medewerkers van Fabrique van droomden

ma, 10/02/2017 - 16:50
Introtekst: Geen paneldiscussies, vragenrondjes of ingewikkelde blokkenschema'sBody: 

De medewerkers van Fabrique zijn altijd op zoek naar inspiratie, maar dat vonden ze nauwelijks tijdens conferenties. André Bouwman, creative director: 'Je ziet vaak ontwerpers over hun eigen projecten vertellen. Of gedurende de dag één of twee goede sprekers. Dat moest toch anders kunnen.'

Eigen festival
Tijdens een hackaton bij Fabrique pitchte hij het idee voor een eigen conferentie. De locatie had hij al geregeld: Fabrique had een opdracht voor de Kunsthal in Rotterdam gedaan voor weinig geld, en daarom mochten zij een hele dag gebruik maken van de conferentieruimte.

Samen met vier andere Fabrique-medewerkers realiseerde hij festival Brique. Dat vond afgelopen donderdag plaats. Over het thema hoefde Bouwman niet lang na te denken. 'Challenge reality' is sinds kort het officiële motto van Fabrique. 'Nadenken over werkelijkheid en onwerkelijkheid hoeft niet alleen te gaan over ontwerp. Perfect dus', zegt hij.

 

Stel vragen bij het ogenschijnlijk vanzelfsprekende: Harry Starren host Brique @fabrique pic.twitter.com/k1UeQSmrAG

— Pieter Aarts (@PieterAarts1966) 28 september 2017

Geen trends, maar inspiratie
Het ging niet om de nieuwste trends, maar om nieuwe perspectieven en inspiratie. De sprekers moesten 'anders dan anders' zijn en daarom was de line-up was uiteenlopend: van een wiskundige (Ionica Smeets) tot een advocaat (Aernoud Bourdez) en een filosoof (Bas Haring).

Ionica Smeets over communicatie, jargon en hoe woorden verschillende betekenissen hebben voor verschillende mensen #brique @fabrique pic.twitter.com/j8dh0VxOJn

— Claartje (@ClaartjeVogel) 28 september 2017

 

Bas Haring pleit vol passie voor een 'verstandelijke makerscultuur' #brique2017 pic.twitter.com/M1m5hYxsD5

— Fabrique (@fabrique) 28 september 2017

 

Een van de eerste sprekers was Rogier Wieland. Hij maakt stop-motionanimaties en liet zien hoeveel creativiteit, vindingrijkheid en geduld je daarvoor moet hebben. Benieuwd? Bekijk de make-off van een paar seconden film hieronder of volg het project The Cure op Facebook.

Ook makers Steye Hallema liet zien wat hij maakt. Hij noemt zich 'story designer' en is inmiddels expert op het gebied van virtual reality. Hij maakte diverse vr-ervaringen, waaronder de film Ashes to Ashes. Deze film kreeg een Gouden Kalf-nominatie.

 

Story designer Steye Hallema over VR: "Uiteindelijk maken we de werkelijkheid zelf." #brique2017 pic.twitter.com/gvMH1LLEyE

— Fabrique (@fabrique) 28 september 2017

Zaal zat bijna vol
Wat de organisatie beoogde, lukte. Het dagvullende programma was verrassend en de sprekers waren boeiend. Ondanks de korte voorbereiding, zat de zaal bijna vol.

'Ik ben heel tevreden', zegt Bouwman. Zijn collega Anton Vanhoucke is het daarmee eens. En dat het een conferentie was waar Fabrique-medewerkers van droomden, daar ging het uiteindelijk om. 'Volgend jaar weer.'

Fabrique is niet het eerste communicatiebureau met een eigen festival. Dept bijvoorbeeld organiseerde dit jaar voor de tweede keer het Dept Festival. Ook hier draaide het om inspiratie en was de gedachte: ‘Ons favoriete festival bestaat nog niet, dus organiseren we het zelf.’ Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: briqueFabriqueFestivalBlikvanger: Betaald: Topic: Design

Brique was het symposium waar medewerkers van Fabrique van droomden

ma, 10/02/2017 - 16:50
Introtekst: Geen paneldiscussies, vragenrondjes of ingewikkelde blokkenschema'sBody: 

De medewerkers van Fabrique zijn altijd op zoek naar inspiratie, maar dat vonden ze nauwelijks tijdens conferenties. André Bouman, creative director: 'Je ziet vaak ontwerpers over hun eigen projecten vertellen. Of gedurende de dag één of twee goede sprekers. Dat moest toch anders kunnen.'

Eigen festival
Tijdens een hackaton bij Fabrique pitchte hij het idee voor een eigen conferentie. De locatie had hij al geregeld: Fabrique had een opdracht voor de Kunsthal in Rotterdam gedaan voor weinig geld, en daarom mochten zij een hele dag gebruik maken van de conferentieruimte.

Samen met vier andere Fabrique-medewerkers realiseerde hij festival Brique. Dat vond afgelopen donderdag plaats. Over het thema hoefde Bouman niet lang na te denken. 'Challenging reality' is sinds kort het officiële motto van Fabrique. 'Nadenken over werkelijkheid en onwerkelijkheid hoeft niet alleen te gaan over ontwerp. Perfect dus', zegt hij.

 

Stel vragen bij het ogenschijnlijk vanzelfsprekende: Harry Starren host Brique @fabrique pic.twitter.com/k1UeQSmrAG

— Pieter Aarts (@PieterAarts1966) 28 september 2017

Geen trends, maar inspiratie
Het ging niet om de nieuwste trends, maar om nieuwe perspectieven en inspiratie. De sprekers moesten 'anders dan anders' zijn en daarom was de line-up was uiteenlopend: van een wiskundige (Ionica Smeets) tot een advocaat (Aernoud Bourdez) en een filosoof (Bas Haring).

Ionica Smeets over communicatie, jargon en hoe woorden verschillende betekenissen hebben voor verschillende mensen #brique @fabrique pic.twitter.com/j8dh0VxOJn

— Claartje (@ClaartjeVogel) 28 september 2017

 

Bas Haring pleit vol passie voor een 'verstandelijke makerscultuur' #brique2017 pic.twitter.com/M1m5hYxsD5

— Fabrique (@fabrique) 28 september 2017

 

Een van de eerste sprekers was Rogier Wieland. Hij maakt stop-motionanimaties en liet zien hoeveel creativiteit, vindingrijkheid en geduld je daarvoor moet hebben. Benieuwd? Bekijk de make-off van een paar seconden film hieronder of volg het project The Cure op Facebook.

Ook makers Steye Hallema liet zien wat hij maakt. Hij noemt zich 'story designer' en is inmiddels expert op het gebied van virtual reality. Hij maakte diverse vr-ervaringen, waaronder de film Ashes to Ashes. Deze film kreeg een Gouden Kalf-nominatie.

 

Story designer Steye Hallema over VR: "Uiteindelijk maken we de werkelijkheid zelf." #brique2017 pic.twitter.com/gvMH1LLEyE

— Fabrique (@fabrique) 28 september 2017

Zaal zat bijna vol
Wat de organisatie beoogde, lukte. Het dagvullende programma was verrassend en de sprekers waren boeiend. Ondanks de korte voorbereiding, zat de zaal bijna vol.

'Ik ben heel tevreden', zegt Bouman. Zijn collega Anton Vanhoucke is het daarmee eens. En dat het een conferentie was waar Fabrique-medewekers van droomden, daar ging het uiteindelijk om. 'Volgend jaar weer.'

Fabrique is niet het eerste communicatiebureau met een eigen festival. Dept bijvoorbeeld organiseerde dit jaar voor de tweede keer het Dept Festival. Ook hier draaide het om inspiratie en was de gedachte: ‘Ons favoriete festival bestaat nog niet, dus organiseren we het zelf.’ Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: briqueFabriqueFestivalBlikvanger: Betaald: Topic: Design

Pagina's