Abonneren op feed Bureaus
Bijgewerkt: 33 min 43 sec geleden

Sir Martin Sorrell: wake up!

zo, 12/10/2017 - 19:50
Introtekst: De topman van WPP maakt zich geen zorgen om de opkomst van consultancybedrijven. Misplaatste arrogantie.Body: 

Dat was weer een mooi staaltje arrogantie uit de reclamewereld. Martin Sorrell, de topman van WPP (het grootste mediacommunicatiebedrijf ter wereld) stelde in ons gerust met enkele uitspraken in een artikel op Business Insider. Volgens hem hoeven we ons als creatieve industrie geen zorgen te maken over de opkomst van de consultancybedrijven als Deloitte, Accenture en IBM.

Sorrell ligt niet echt wakker van de grote advieskantoren, die hebben aangekondigd ‘zijn’ sector te betreden. Volgens hem gaan de consultants het niet winnen in directe confrontaties, want digitaal en creativiteit is niet zomaar te koop. In maart van dit jaar las ik echter een interessant artikel in met de pakkende titel 'Global Consultancies Are Buying Up Agencies and Reshaping the Brand Marketing World'.

Je kunt het artikel op twee manieren interpreteren: je wuift de consultancyreuzen weg met de gedachte dat ze toch nooit creatief zullen worden, of je vraagt je af wat de power is van deze zakelijke giganten als het gaat om visie, strategie en geld. Waar we vijf jaar geleden met z’n allen hard lachten om de komst van Deloitte Digital in Nederland, kapen ze nu onze talenten weg met vorstelijke salarissen en zitten ze ook bij ons aan tafel tijdens de award-uitreikingen van de digitale industrie (waar ze inmiddels ook prijzen winnen en vaak sponsoren). Ook in pitches komen we ze steeds vaker tegen, vooral op strategisch niveau.

Navelstaren
Terwijl de creatieve industrie lekker aan het navelstaren was, stampten deze grote adviesclubs wereldwijd enorme digitale bedrijven uit de grond. Deloitte Digital telt inmiddels 15.000 werknemers, Accenture Digital 18.000 digitale professionals en IBM iX zit op ruim 20.000 specialisten. And growing!

Met deze innovatieve clubs zien ze kansen om in de reclamemarkt te stappen. Ze focussen ze zich daarbij ook op technologie en kostenbesparingen, die uiteraard veel impact hebben op de marketing van vandaag. Maar volgens de topman van WPP bieden de consultants nog voornamelijk hun traditionele adviesdiensten aan en bieden ze daar ‘creatie’ als wisselgeld bij aan. Volgens Sorrell zullen klanten dan gaan inboeten op creativiteit en innovatie.

Onmacht en ontkenning
Na het lezen van de uitspraken van deze machtige reclameman, moest ik wel in de pen klimmen. Deze vorm van misplaatste arrogantie is typerend voor de situatie waarin de traditionele reclamereuzen als WPP, Omnicom en Publicis zich nu bevinden. Het is afgeven op nieuwkomers omdat ze hun eigen strategie en business model te laat hebt aangepast.

Onmacht vertaald in ontkenning van een ontwikkeling die niet meer te stoppen is: creativiteit wordt zakelijk en moet resultaat opleveren. Creativiteit zonder data is over twee jaar ondenkbaar. De tijden van uitbundige reclamefestivals en awardregens zijn voorbij. De hele discussie rondom het Festival de Cannes spreekt boekdelen. De eigengeilerij van de awardwinning reclameindustrie moet plaatsmaken voor de harde zakelijkheid en intelligente strategen van de adviesclubs.

Schaalbaarheid
Er is nog meer aan de hand. De CMO’s van vandaag worden niet meer afgerekend op creativiteit of een Cannes Lion. Ze zijn een machtige DMU geworden in de boardroom en zij willen graag op dat niveau gechallenged worden door professionals die verstand hebben van technologie, data en een beetje creativiteit.

Alleen met goede resultaten zal de CMO overleven, dus bedrijven die hem daarbij van dienst kunnen zijn, gaan de slag op C-level de komende jaren winnen. Zeker als het ze gaat lukken om daar creativiteit op een natuurlijke manier aan toe te voegen. De strak georganiseerde Accentures en Deloittes van deze wereld kunnen schaalbare diensten aanbieden als het gaat om strategisch advies binnen hun wereldwijde netwerk. Dat doen ze al tientallen jaren met succes en nu zijn ze dus ook een serieuze speler aan het worden door creativiteit in dat sterke netwerk te verweven. Dat is wat mij betreft een makkelijkere weg dan andersom voor de reclame-industrie.

Business sense
De grote groepen zitten met forse organisatieproblemen en issues met betrekking tot de integratie van disciplines en labels. Internationaal merken bedienen klinkt leuk op papier, maar de praktijk is weerbarstig. Ik spreek regelmatig bureaudirecteuren die bij zo’n groep werken en die gefrustreerd zijn over de non-samenwerking tussen Europese landen, laat staan intercontinentaal.

Door jarenlang onafgebroken bureaus op te kopen en die toe te voegen aan de kolossale groep, ontploft nu de bom nu in het gezicht van de bestuurders. Het overzicht is kwijt en van een coherente cultuur is al helemaal geen sprake. Deze organisatorische impasse is minder acuut bij de grote consultants en dus kunnen die zich concentreren op operational excellence en strakke executie van digitale transformaties.

Als ze erin slagen om daar ook nog enigszins goed werkende creativiteit en content aan te koppelen, dan wens ik Sir Martin Sorrell een prettige wedstrijd. Business sense en betaalbare creativiteit die werkt, gaan het de komende jaren winnen.

Channel: Bureaus & AccountsTags: Sir Martin SorrellWppconsultancy'sBlikvanger: Betaald: Topic: Marketingtech

Happn kiest FinchFactor om merkbekendheid te vergroten

za, 12/09/2017 - 06:52
Introtekst: FinchFactor wordt pr-partner van de datingapp op de Nederlandse markt.Body: 

Het bureau gaat een lokale pr-strategie ontwikkelen om de merkbekendheid te vergroten en de marktpositie te versterken.

FinchFactor werkt daarbij nauw samen met het Franse hoofdkantoor. Het communicatieplan richt zich op het bouwen van relaties met de Nederlandse media, influencers en partners.  

Happn lanceerde in 2014 als de eerste dating-app die real-time geolocatie gebruikt om mensen aan elkaar te koppelen. Sindsdien is happn in Nederland volledig organisch gegroeid met meer dan 670.000 gebruikers. De app heeft momenteel 40 miljoen gebruikers wereldwijd en is actief in 50 grote steden verspreid over 40 landen. 

Claire Certain, Head of Trends & Communications bij happn, zegt veel groeipotentieel in de Nederlandse markt te zien.

Stefanie van Rootselaar, managing director Europe bij FinchFactor: 'Happn is een industrie-disruptor die iets nieuws toevoegt aan het huidige aanbod binnen de online datingmarkt. Een innovatief merk gericht op verandering, dat industrienormen uitdaagt.'

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: HappnFinchfactorBlikvanger: Betaald: Topic: Accounts

John van Lottum en Anke Meulendijks lanceren partnershipbureau Deux

di, 12/05/2017 - 15:20
Introtekst: Deux noemt zichzelf ‘creatief partnershipbureau’.Body: 

Voormalig toptennisser John van Lottum, nu director brand partnerships bij Eredivisie en Anke Meulendijks, director brand partnerships & propositions bij Eredivisie, starten Deux een ‘creatief partnershipbureau.

Influencers
Het bureau beoogt partnerships tot stand te brengen tussen merken en platformen of merken en merken. Onder ‘platformen’ verstaan de initiatiefnemers onder meer dingen die zijn gerelateerd aan sport, cultuur, muziek of media. Deux: ‘Maar ook bekende personen en infuencers.’ Deux wil een rol spelen bij zowel creatie als activatie.

Klanten
Deux verwezenlijkte al een sponsor- en marketingactivatie met Heineken in het kader van ‘More than a Race (optreden Hardwell in Mexico). Ook is Deux betrokken bij POM, een internationaal modemerk met Nederlandse roots.

Van Lottum en Meulendijks zetten naast Deux hun werkzaamheden voor Eredivisie (Fox) voort.

Channel: Bureaus & AccountsTags: DeuxJohn Van LottumAnke MeulendijksBlikvanger: Betaald: Topic: Carriere

Kult&Ace slaat slag en neemt millennialbureau Novel over

di, 12/05/2017 - 10:00
Introtekst: Het ene Amsterdamse bureau neemt het andere Amsterdamse bureau over. Body: 

Millennial consultancy Kult&Ace neemt millennialbureau Novel over per 1 januari. ‘Wij hebben Novel als collegabureau leren kennen als de motor achter veel vernieuwende campagnes en projecten in de culturele sector’, zegt Melanie Bosveld, oprichter en managing director van Kult&Ace.

‘Dit jaar heeft Novel zijn profiel aangescherpt richting Millennial Agency, een focus die naadloos aansluit op de positionering van Kult&Ace. Na verkennende gesprekken nemen wij nu officieel het klantportfolio van Novel over. Hiermee verbreden we als Kult&Ace onze scope verder en creëren we een nog betere basis in de cultuursector.’

Maarten K. Bul, founding partner van Novel, vertelt dat Kult&Ace en Novel dezelfde visie hebben op de verbinding van merken met millennials. ‘Met gepaste trots kijken wij terug op ruim dertig mooie projecten die we de afgelopen jaren mochten uitvoeren voor enkele van de belangrijkste culturele organisaties van Nederland. Tegelijkertijd geeft de overname door Kult&Ace ons de gelegenheid om als partners nieuwe professionele uitdagingen aan te gaan, terwijl wij weten dat onze opdrachtgevers in goede handen zijn.’

Bul zal de komende tijd als adviseur de overname begeleiden. Novel-partner Maurice Seleky gaat aan de slag als hoofd marketing & communicatie bij Pakhuis De Zwijger, het onafhankelijk platform voor creatie en innovatie in Amsterdam.

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: Kult & AcenovelBlikvanger: Betaald: Topic: Accounts

Eurobest 2017: Nederland wint 25 awards waarvan 4 Grand Prix

vr, 12/01/2017 - 08:25
Introtekst: Bureau N=5 is uitgeroepen tot Nederlands Bureau van het JaarBody: 

Het Europese festival Eurobest maakt bekend dat Nederland 24 prijzen wint, waaronder negen goud en vier Grand Prix. De Grand Prix gaan naar Nike ‘They call us Leeuwinnen’ (bureau: Wieden+Kennedy Amsterdam) in de categorie ‘design’, ‘KPN Safe Lock’ (bureau: N=5) in de categorie Innovation, 'Evert_45' van KPN (bureau: N=5) in Integrated en Vodafone ‘Get the flow’ (bureau: DDB & Tribal Amsterdam) in de ‘Healthcare’.

Bureau, Netwerk en Adverteerder van het Jaar
Nieuw dit jaar is een award voor 'Bureau van het Jaar' per land. Bureau N=5 won de titel Bureau van het Jaar voor Nederland.

De award ‘Independent Agency of the Year’ ging naar Grabarz & Partners (Duitsland). Op de tweede plaats stond Jung von Matt (Duitsland) en de derde plaats is voor N=5 (Nederland. Netwerk van het jaar is DDB Wordwide en Intermarché won de prijs voor Adverteerder van het Jaar.

Nederland doet het dit jaar beter dan in 2016. Toen won alleen J. Walter Thompson een Grand Prix en namen Nederlandse makers in totaal 21 awards mee naar huis.

Design

GRANDPRIX: THEY CALL US LEEUWINNEN (NIKE / WIEDEN + KENNEDY)

Direct

BRONS: GET THE FLOW (VODAFONE / DDB & TRIBAL AMSTERDAM)

Entertainment

ZILVER: ABSOLUT - THIS IS OUR HOUSE (ABSOLUT / FIRST DAY OF SPRING)

ZILVER: GET THE FLOW (VODAFONE / DDB & TRIBAL AMSTERDAM)

Innovation

GRANDPRIX: KPN SAFE LOCK (KPN / N=5)

Media

BRONS: GET THE FLOW (VODAFONE / DDB & TRIBAL AMSTERDAM)

BRONS: EVERT_45 (KPN / N=5)

PR

GOUD & BRONS: GET THE FLOW (VODAFONE / DDB & TRIBAL AMSTERDAM en HET PR BUREAU)

Promo & Activation

BRONS: GET THE FLOW (VODAFONE / DDB & TRIBAL AMSTERDAM)

BRONS: THEY CALL US LEEUWINNEN (NIKE / W+K)

Interactive

ZILVER: HOVERING ART DIRECTOR (ADOBE / ACHTUNG!mcgarrybowen Amsterdam)

Integrated

GRAND PRIX: EVERT_45 (KPN / N=5 )

Film Craft

GOUD: WHAT ARE GIRLS MADE OF (NIKE / WIEDEN+KENNEDY AMSTERDAM* / RIFF RAFF London (gedeelde prijs voor Nederland en het Verenigd Koninkrijk)

Healthcare

GRAND PRIX & GOUD: GET THE FLOW (VODAFONE / DDB & TRIBAL AMSTERDAM)

Digital Craft

ZILVER: EVERT_45 (KPN / N=5 )

Film

5 GOUD voor diverse afleveringen van Instagram Stories Features (INSTAGRAM / WIEDEN + KENNEDY) (titels: Broccoli, Warcraft, Spongebob, Meatnado en Date)

GOUD: EVERT_45 (KPN / N=5 )

BRONS: WHAT ARE GIRLS MADE OF (NIKE / WIEDEN+KENNEDY AMSTERDAM* / RIFF RAFF London ( gedeelde prijs voor  Nederland en het Verenigd Koninkrijk)

Channel: Bureaus & AccountsAdvertisingTags: EurobestAwardsN=5VodafoneKpnNikeWieden + KennedyDdb & Tribal AmsterdamBlikvanger: Betaald: Topic: Campagnes

LVB en G+J Custom Content pakken prijs bij internationale Content Marketing Awards

do, 11/30/2017 - 18:18
Introtekst: Nederlandse cases Journey of Blood voor Sanquin en #nsfavourites voor NS goed voor internationaal succesBody: 

Deze week vielen de Nederlandse contentmarketingbureau LVB en G+J Custom Content in de prijzen bij de internationaal hoog aangeschreven Content Marketing Awards.

LVB sleepte brons in de wacht met de case Journey of Blood voor Sanquin in de categorie Best Distribution Strategy. (Zie video)

G+J Custom Content nam een award mee naar huis voor de case #nsfavourites voor NS, en wel in de categorie Best Topic-Specific Blog. Dit is #nsfavourites.

Naast de award noteerde LVB ook nog drie nominaties:

  • Best B2B – Uitblinkers, Ziggo Zakelijk
  • Best Video singular – Achter de knoppen bij de Amsterdam ArenA, Nuon Zakelijk
  • Best Video series – Niets te verbergen, Livera

G+J Custom Content wist zelfs zeven nominaties op zijn naam te schrijven:

  • Best Content Marketing ROI/Measurement Program - SPOOR | NS National Dutch Railways
  • Best Multi-Author Blog - #nsfavourites | NS National Dutch Railways – NS Dutch National Railways
  • Best Transportation (Air/Auto/Rail/Ship) Publication - Msafiri | Kenya Airways
  • Best Hospitality/Travel Publication - Holland Herald | KLM Royal Dutch Airlines
  • Best PRINT Publication – Editorial - Holland Herald | KLM Royal Dutch Airlines
  • Best Series of Articles - Holland Herald | KLM Royal Dutch Airlines
  • Best Overall Editorial – PRINT - Msafiri | Kenya Airways
Channel: Bureaus & AccountsMerk & StrategieTags: Contentmarketingcontent marketing awardsLvbG+J Custom ContentBlikvanger: Betaald: Topic: Contentmarketing

Ondernemen voor een betere wereld: 'collaboratief merk' Common komt naar Nederland

di, 11/28/2017 - 07:00
Introtekst: Zingeving in marketing en reclame is een trend. Wie zijn talent wil inzetten voor een betere wereld, kan voortaan terecht bij Common.Body: 

Foto: Van links naar rechts: Mark Eckhardt (ceo), Mark Aink (hoofd Europa) en Kristian Bye (Noorse ondernemer, lid van Common).

‘s Werelds eerste ‘collaboratieve merk’ Common heeft sinds september zijn Europees hoofdkantoor in Amsterdam. Deze 'creatieve incubator' heeft wereldwijd meer dan 5000 partners en 200 betalende leden. Europees directeur Mark Aink (voormalig bureaudirecteur van Indie) denkt dat dit initiatief ook zal aanslaan in Nederland.

Waar komt Common vandaan?
In 2010 had de Amerikaanse reclameman Alex Bogusky er genoeg van. Op het hoogtepunt van zijn carrière, beladen met prijzen en door Adweek uitgeroepen tot ‘Creative Director of the Decade’, besloot de 47-jarige ‘Elvis van de reclamewereld’ zijn bureau Crispin Porter + Bogusky te verlaten om de wereld te gaan verbeteren. Onder zijn creatieve leiding was CP+B uitgegroeid tot ’s werelds meest bekroonde reclamebureau met duizend medewerkers, een miljard omzet per jaar en klanten als Burger King, Mini en Microsoft.

Van prijzenwinnende hamburgerreclame tot activisme tegen fastfoodcultuur
Toch was Bogusky niet gelukkig. Sinds een paar jaar kon hij zijn levensfilosofie niet meer rijmen met zijn werk. Hij was een paar jaar geleden verhuisd naar het ‘liberale’ Boulder (Colorado), en daar veranderde zijn kijk op het leven. Hij verkocht zijn vervuilende truck, werd vegetariër en begon met mindfulness. Terwijl CP+B prijswinnende campagnes maakte voor hamburgers, pizza en cola, protesteerde Bogusky tegen de fastfoodcultuur in de Verenigde Staten, schreef een kritisch boek en begon te vloggen.

In het zakenblad Fast Company vertelde Bogusky dat zijn toenmalige directeur Miles Nadal zelfs telefoontjes kreeg van klanten die niet blij waren met zijn activisme. ‘Miles was er cool over, maar ik was niet van plan te stoppen. Ik wilde mijn bedrijf niet langer tot last zijn, dus besloot ik te vertrekken.’

Internationale beweging
Een paar maanden later begon hij een nieuw mediabedrijf samen met zijn vrouw Ana en vriend Rob Schuham: Fearless Cottage, een bureau voor sociale impact. Maar dat was niet genoeg: het moest groter, hij droomde van een internationale beweging. Bogusky en Schuham gingen in gesprek met Mark Eckhardt, bedrijfsconsultant en zenboeddhist. Binnen vijf dagen bedachten ze de basis van Common, een ‘opensource-merk voor sociale ondernemers’.

Ondernemers helpen groeien
Het is een soort ‘startup-incubator’: een bedrijf dat startende ondernemers helpt om te groeien. Meestal gaat dat via stoomcursussen of trainingen van een paar maanden, waarbij je wordt gekoppeld aan ervaren coaches of aan starters met een ander specialisme, en aandelen moet afstaan.

Bij Common werkt het net even anders. In de woorden van Bogusky:

‘Common is een gemeenschap, een incubator en een collaboratief merk in één. We brengen mensen samen en ontketenen hun creativiteit. Zo kunnen we snel prototypes maken en honderden bedrijven lanceren waar we allemaal achter staan.’

Achterliggende ambitie is niet minder dan het kapitalisme opnieuw uit te vinden. Dat ‘doet meer dan zorgen dat de rijken rijker worden, het verspreidt liefde en welvaart onder alle betrokkenen’.

Collaboratief merk
Common moeten we zien als een soort gedeeld merk waar ondernemers zich onder kunnen scharen. Het initiatief is in de eerste plaats bedoeld om sociale ondernemers te helpen: mkb’ers met een bedrijf waar de maatschappelijke missie voorop staat. Geen goede doelen dus, maar bedrijven die de winst gebruiken om een sociaal doel te verwezenlijken.

Leden kunnen meeliften op de bekendheid en het netwerk van Common. Zij betalen 99 dollar per maand en krijgen daarvoor advies, training en toegang tot de online gemeenschap. Leden worden geholpen door partners. Ceo Mark Eckhardt: ‘Dit zijn geen leden, maar mensen die willen bijdragen aan onze missie om het kapitalisme te veranderen. Ze dragen bij door bijvoorbeeld sociale ondernemers te trainen of mentor te zijn.’

Sociale bedrijven
De begeleiding is niet beperkt tot een paar maanden, maar duurt zolang je wilt. Er is geen vast programma, want de behoefte van iedere ondernemer is anders. De een wil meer weten over bedrijfsontwikkeling, de ander heeft hulp nodig met pr of IT.

Wat is een sociale onderneming?
Een sociale onderneming levert net als elke andere onderneming een product of dienst en heeft een verdienmodel. Een sociale onderneming heeft dus ook een eigenaar, of meerdere eigenaren, en soms ook aandeelhouders. Geld verdienen is niet het hoofddoel maar een middel om maatschappelijke waarde te creëren. Volgens McKinsey (2016) zijn er zo’n 6000 sociale ondernemingen in Nederland. De totale omzet van dit soort ondernemingen ging van 2 miljard in 2010 naar 3,5 miljard euro in 2015: een stijging van 75 procent.

Wereldwijd zijn nu tweehonderd sociale bedrijven lid van Common, die worden bijgestaan door zo’n vijfduizend partners. De Common-gemeenschap bestaat uit heel verschillende soorten ondernemers: van bitcoin-experts die de bankenwereld op z’n kop willen zetten tot een tassenmerk dat zich inzet voor de strijd tegen honger in India. De partners zijn ook heel divers, maar opvallend veel hulp komt uit de creatieve wereld. Zo zijn de Nederlandse bedrijven FinchFactor en MediaMonks al een paar jaar betrokken en helpen ondernemers met communicatie, pr en productie.

Impact maken met creativiteit
Niet zo gek dat de creatieve wereld enthousiast is over Common, vindt ex-reclameman Mark Aink die de Europese tak van Common vanuit het nieuwe hoofdkantoor in Amsterdam leidt. ‘Creatieven weten hoeveel impact zij kunnen maken met creativiteit. Wij willen die kracht nu eens niet alleen gebruiken om producten te verkopen, maar ook iets positiefs te doen in de wereld.’ En als creatieve mensen uit allerlei disciplines hun krachten bundelen, kunnen ze de wereld veranderen. Daar gelooft Aink heilig in.

Europees hoofdkantoor in Amsterdam
Zelf is Aink al een paar jaar bij het Amerikaanse netwerk betrokken. ‘De visie van Bogusky trok me aan’, vertelt de oud-partner van Indie Amsterdam, die in 2012 als het ware in de voetstappen van Bogusky trad en zijn bureau verliet om zijn talent in te zetten voor een betere wereld. Daarvoor zette hij Native Circles op, waarmee hij ‘topcreativiteit koppelt aan de groei van merken die echt iets toevoegen en sociaal of ecologisch bijdragen’. In 2015 sloot hij zich met Native Circles aan bij Common.

De keuze voor Amsterdam als Europees hoofdkantoor was niet zo moeilijk, zegt Eckhardt. In Nederland is de laatste jaren steeds meer aandacht voor sociale bedrijven, met als bekende merken onder meer Triodos Bank, Tony’s Chocolonely en Dopper. Eckhardt: ‘De Nederlandse cultuur en de overheid ondersteunen onze doelstelling om sociale ondernemers te helpen. En Amsterdam is een vermaarde en gerespecteerde stad. Een creatieve hub.’


Foto: Mark Eckhardt presenteert Common

Nederlandse leden en partners
Op dit moment zijn vijf Nederlandse ondernemingen als partner bij Common betrokken: productiebedrijven Mike Teevee en MediaMonks, pr-bureau FinchFactor (ook lid, sinds 2016), reclamebureau Achtung en Native Circles (het mediabedrijf van Mark Aink).

De eerste Nederlandse sociale start-up die meedoet aan het programma is Deedmob, een onlineplatform voor vrijwilligerswerk. Door vrijwilligers en goede doelen beter met elkaar te verbinden proberen zij de impact van vrijwilligerswerk te vergroten.

Strenge selectie
Medeoprichter Hendrik-Jan Overmeer van Deedmob vertelt dat het niet makkelijk is om lid te worden. ‘De selectie is streng. Je moet echt laten zien wat je potentiële sociale impact is. Het begint met een vragenlijst, je hebt een sollicitatiegesprek, enzovoorts.’

Maar als je eenmaal lid bent, gaan er volgens Overmeer veel deuren open. En je wordt actief bij het netwerk betrokken. ‘Niet alleen via het onlineplatform, ik heb ook rechtstreeks contact met Eckhardt en Aink. Ze geven gevraagd en ongevraagd advies en stellen je voor aan mensen die je kunnen helpen. Actieve begeleiding dus, maar op een volwassen manier. Ze gaan niet bij je op schoot zitten.’

Deedmob krijgt nu hulp van MediaMonks om het platform te verbeteren, maar het is zeker geen eenrichtingsverkeer, benadrukt Overmeer. ‘Wij helpen MediaMonks weer bij hun sociale projecten.’

Actieve deelname
‘Het draait om geven en nemen’, beaamt Kerrie Finch. Zij werd in 2016 lid van Common met FinchFactor, het pr-bedrijf zij in 2009 begon in Amsterdam. ‘Ik was op zoek naar een betekenisvolle manier om aansluiting te vinden in de Verenigde Staten. Mark Aink is een vriend van me en hij moedigde me aan om Common te proberen.’

Mark Eckhardt hielp haar om van FinchFactor een bedrijf met ‘purpose’ te maken. ‘Hij kwam naar Amsterdam en werkte met ons team aan visie, missie en betekenis. Wij vinden het zelf belangrijk om diversiteit en gelijkheid te stimuleren. Eckhardt geeft veel inspiratie en kijkt echt door de bullshit heen. Mede dankzij zijn hulp zijn we gegroeid en hebben we nu kantoren in New York en Los Angeles.’

Finch is een actief lid, zegt ze. Ze doet mee aan webinars, gaat naar bijeenkomsten in de Verenigde Staten en ondersteunt andere Common-leden (en Common zelf) met pr en communicatie.

Common organiseert jaarlijks de 'unsummit', een festival waarbij de bezoekers zelf ter plekke het programma samenstellen.

'Projecten waar we echt in geloven'
Mervyn ten Dam
van reclamebureau Achtung! is pas een paar maanden betrokken bij Common. Hij kwam het project ‘toevallig’ tegen en wilde meteen meedoen. ‘We hebben nu net de eerste briefing binnen, waar ik nog niet zoveel over kan vertellen. We gaan kennismaken met een dienstverlener die de wereld beter maakt.’

Ten Dam denkt dat Common een goede aanvulling is op de trend van purpose marketing. ‘Je ziet op dit moment veel merken die zich verbinden aan goede doelen om zichzelf in een beter daglicht te zetten. Begrijp me niet verkeerd, ik juich ieder initiatief toe dat bijdraagt aan een betere wereld. Maar het voelt nog beter om een ondernemer te helpen die vanuit intrinsieke motivatie het verschil wil maken. Via Common kunnen wij ondernemers helpen met projecten waar we echt in geloven.’

'Dit zijn ondernemers'
Hij benadrukt dat het geen vrijwilligerswerk is. ‘Advies is een investering voor ons, maar zodra er iets gebouwd moet worden kost dat gewoon geld. Dat kan ook, want dit zijn ondernemers. En natuurlijk rekenen wij wel een ander bedrag dan voor gewone klanten.’

Vanaf begin 2018 begint Common een Europese campagne om het ‘collaboratieve merk’ onder de aandacht te brengen. In Nederland is er in elk geval een groeiende groep marketing- en communicatieprofessionals die zich willen inzetten voor een betere wereld. Zo begonnen onlangs vijf jonge creatieven The Good Shop, een initiatief waarbij teams van reclamemakers gratis campagnes ontwikkelen voor organisaties met nobele doelstellingen maar weinig middelen. Medeoprichter Romy van der Linden zei eerder tegen Adformatie: ‘In gesprekken met collega’s en andere professionals kwam naar voren dat meer mensen iets goeds willen doen voor een ander, alleen weten de meesten mensen niet waar ze moeten beginnen.’

Ook Mark Aink is optimistisch. ‘Creatieven hebben een antenne voor nieuwe ontwikkelingen. Zij willen bijdragen aan een betere toekomst. Daarom denk ik dat er veel potentieel zit in de creatieve industrie. Ik denk dat veel designers, marketeers en reclamemakers het met mij eens zijn: we moeten ons talent gebruiken om de wereld te veranderen.’

Wat doet Common?
Bij onderstaande projecten stelde Common het team samen en zorgde de organisatie voor begeleiding.

  • Building Battle for Humanity: een mobiele app om jongeren te inspireren zich in te zetten tegen haat, discriminatie en geweld (2017)
  • De merkidentiteit van Economic Space Agency, een collectief dat zich bezighoudt met de democratisering van de financiële wereld (2017)
  • Merkidentiteit en nationale campagne voor Snap Kitchen, een keten die gezonde maaltijden verzorgd (2016)
Channel: Bureaus & AccountsAdvertisingBureaus & AccountsTags: CommonPurposeGoodvertisingGoede DoelSociaal OndernemenMark Ainkmark eckhardtAlex BoguskyBlikvanger: Betaald: Topic: DuurzaamheidSubtopic: Campagnes

New York Pizza kiest voor Qban

ma, 11/27/2017 - 10:43
Introtekst: Het bureau gaat het bestaande offline concept digitaal doorvertalen.Body: 

In de digitale campagne richt New York Pizza zich op mobiel en digital-out-of-home.

Er is een landelijke actieweek met pizza's voor 3,99 euro. Bij enkele filialen is er ook een speciale lunch-actie tot 16:00 uur met een pizza voor 2,99. Afhankelijk van de locatie en het tijdstip van de consument wordt een specifieke uiting van het op dat moment geldende aanbod getoond.

Cindy bij de Vaate, accountdirector bij Qban, zegt dat haar bureau creaties 'device-specifiek heeft geoptimaliseerd en geanimeerd' in een digital-out-of-home video.

De campagne loopt tot en met 3 december.

 

Credits

Verantwoordelijk bij klant: Marcel Terstegen, Sebastiaan Mosselman

Account: Cindy bij de Vaate

Art-Direction: Maarten van Scheijndel, Billy Santegoets

Creatie: Jamie Robijn, Ruud Puylaert, Franklin Rodriques

Producer: David Timmermans

Mediabureau: ClickValue

Channel: Bureaus & AccountsTags: QbanNew York PizzaBlikvanger: Betaald: Topic: Accounts

Those Who Can gaat internationale samenwerking aan met Ludwig

ma, 11/27/2017 - 10:23
Introtekst: Ludwig is een internationaal opererende brand agency group die volgens vergelijkbare principes werkt als Those Who Can. Body: 

Ludwig heeft vestigingen in Luxemburg en Montreal en opent begin 2018 een kantoor in Shanghai. Ludwig heeft al partnerships in de VS, Engeland, Frankrijk, Luxemburg, Zwitserland, Duitsland, Denemarken, Zweden, Brazilië, Chili, Canada en China.

Those Who Can presenteerde zich vorige maand als netwerkcollectief, bestaande uit negentien freelance creatieven die stuk voor stuk hun sporen hebben verdiend in het vak. Dankzij de samenwerknig die vanaf vandaag ingaat, vult het de Nederlandse afvaardiging in van Ludwig.

Joris van Elk, oprichter van Those Who Can. 'Voor ons is dit een uitgele kans om alle ervaring en expertise van ons netwerk bereikbaar te maken voor grote spelers die geloven in de kracht van een collectief. Daarnaast biedt het ons de mogelijkheid om eventueel samen te werken met gelijkgezinde creatieven vanuit verschillende landen.'

Ludwig is een global brand agency group dat volgens een nieuw principe werkt. Door samenwerkingsverbanden aan te gaan met  experts in verschillende markten, zijn zij in staat te opereren op wereldwijde accounts met werk dat wordt geproduceerd vanuit een lokaal perspectief, onder het motto 'Honor Local, create global'.

Channel: Bureaus & AccountsBlikvanger: Betaald: Topic: Carriere

MGA Entertainment en Zapf Creation naar ZIGT

do, 11/23/2017 - 14:55
Introtekst: Gezamenlijk brengen ze na een uitgebreide bureau-oriëntatie hun mediabelangen onder bij het bureau.Body: 

MGA Entertainment/Zapf voeren in Nederland onder meer de volgende speelgoed- en entertainmentmerken: Gel-a-Peel, Little Tikes, L.O.L. Surprise!, Lalaloopsy, BABY Born, Baby Annabell, Num Noms en Project MC2.
 
Bianca Wouters, marketingmanager Benelux: 'We zijn dit jaar op zoek gegaan naar een nieuw mediabureau dat ons helpt de volgende stap te zetten in onze groei-ambities. Naast de transparante werkwijze, weet ZIGT ook een dosis creativiteit in de plannen aan te brengen en worden scherpe onderhandelingsresultaten behaald.'
 
'De kidsmarkt is een dynamische en ook uitdagende markt. Zeker in deze maanden met Sinterklaas op komst. Het is vechten om aandacht bij zowel kinderen als ouders. Door slimme planning en creatieve invulling met onder meer influencers, willen we zorgen dat de merken van MGA Entertainment en Zapf nog meer top-of-mind worden', zegt Rogier Bruggeman, directeur bij ZIGT.

Channel: Bureaus & AccountsTags: ZigtBlikvanger: Betaald: Topic: Accounts

Wayne Parker Kent breidt contentmarketingbureau WPK/The Agency uit

wo, 11/22/2017 - 16:29
Introtekst: Daan Zoetmulder zal het bureau gaan leiden.Body: 

Het Amsterdamse mediabedrijf Wayne Parker Kent breidt haar contentmarketingbureau WPK/The Agency uit van 4 naar 15 mensen. De nieuwe creatieve directie van WPK/The Agency wordt gevormd door Mark Schoones en Bart Visser. Daan Zoetmulder (foto) wordt 'Head of Agency'.

Van business development naar Head of Agency
Het team van WPK/The Agency heeft vanaf nu een volledig nieuwe creatieve directie en een afdeling met designers, copywriters, strategen en een videoproductieteam.

Zoetmulder was in zijn vorige functie als manager business development verantwoordelijk voor het uitbouwen van het uitgeefportfolio van Wayne Parker Kent. Hij breidde het titelaanbod uit met Famme Baby, One More Thing, HP/De Tijd en Outdoor Manners. Daarvoor werkte Zoetmulder bij Branddeli en Discovery Networks Benelux.

Klanten
Wayne Parker Kent begon in januari 2016 met het contentmarketingbureau WPK/The Agency. Inmiddels ontwikkelt het bureau contentstrategieën en initiatieven voor klanten als Samsung, Google, Booking.com, Landal GreenParks en TNT. Het bureau werkt nauw samen met de uitgeeftak van Wayne Parker Kent.

De voorganger van Zoetmulder, Frank Goren, vertrekt naar België om daar als ceo de nieuwe Belgische divisie van Wayne Parker Kent te leiden.

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: Wayne Parker KentContentmarketingContent MarketingBlikvanger: Betaald: Topic: Carriere

Dentsu Aegis Network neemt Oxyma groep over

wo, 11/22/2017 - 10:01
Introtekst: Deze overname betekent de lancering van Merkle in Nederland onder de vlag van Dentsu Aegis Network Nederland. Body: 

Oxyma groep is gespecialiseerd in marketing performance. Na de overname gaat Oxyma groep verder als Merkle Nederland.

Oxyma groep, opgericht in 2000, bestaat uit vijf gespecialiseerde bureaus: Oxyma, Oogst, Your Social, aFrogleap en OFS. Deze bureaus gaan na de overname door onder hun eigen naam met de toevoeging: ‘a Merkle company’. Oxyma groep heeft kantoren in Rotterdam, Amsterdam, Breda en Dubai, in totaal zijn er meer dan 340 professionals werkzaam.

Oxyma werkt voor een groot aantal nationale en internationale klanten, waaronder KPN, Air France KLM, Audi, Unilever, Vodafone, Ziggo. Oxyma groep heeft ook samenwerkingen met softwareleveranciers zoals IBM, Adobe, Salesforce, Google en Selligent. Een belangrijk aandachtspunt is uitbreiden van het partnership van Merkle met Pega in Nederland,

Jos van de Loo, CEO Oxyma groep en countryleader Merkle Nederland (foto rechts). 'We blijven grote ondernemingen helpen met digitale transformatie en het ontsluiten van klantwaarde. Aansluiting bij DAN zorgt voor nieuwe gecombineerde expertise en internationale schaal die wij aan onze klanten kunnen bieden.'

Julius Minnaar, CEO van Dentsu Aegis Network Nederland: 'Met de komst van Oxyma groep en de lancering van Merkle zijn we in Nederland marktleider in digitale dienstverlening en toonaangevend op het gebied van CRM, data, technologie en performance marketing. De verscheidenheid van onze bureaus zorgt voor een brede keuze voor onze klanten.'

Channel: Bureaus & AccountsTags: Dentsu Aegis NetworkBlikvanger: Betaald: Topic: Digital transformation

Wonderkind kiest PR-bureau FNKE

ma, 11/20/2017 - 10:58
Introtekst: Datagedreven organisaties vinden elkaar. Body: 

Wonderkind (voorheen Recruitz.io) kiest het bureau FNKE als PR-partner. Wonderkind probeert met artificial intelligence (AI) kandidaten te vinden voor uitgezette vacatures van verschillende bedrijven. Met datagedreven PR-campagnes zal FNKE ondersteuning proberen te bieden.

‘We hebben twee jaar gebouwd aan onze Al en hard gewerkt om te bereiken waar we nu staan’, vertelt Lars Wetemans, ceo van Wonderkind. ‘We zien nog veel kansen voor Wonderkind. Nu is het tijd om de volgende stap te zetten en te groeien. FNKE gaat ons helpen bij het zetten van deze stappen en we kijken uit naar de samenwerking.’

Volgens Bram Jeurissen van FNKE zijn Wonderkind en FNKE een natuurlijke match. ‘Zij gebruiken data voor het vinden van geschikt talent, bij ons vormt het de basis voor onze geïntegreerde PR-campagnes. Met deze campagnes zetten we Wonderkind neer als de logische keuze voor organisaties met meerdere vacatures.'

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: WonderkindFNKEBlikvanger: Betaald: Topic: Accounts

Prijsvrij.nl voor PR naar Mediaxplain

wo, 11/15/2017 - 11:07
Introtekst: Het bureau gaat zorgen voor PR, content en activatieBody: 

De online vakantiespecialist bestaat sinds 2010 en is sindsdien hard gegroeid. 'Dit leidde tot een zoektocht naar een partner die ons helpt structureel zichtbaar te zijn in de media', zegt Melvin Oomes, Manager New Markets bij Prijsvrij.nl.

'Vakantie gaat over het beleven van avonturen en het delen van prachtige verhalen. Wij geloven dat we, samen met de PR-specialisten van Mediaxplain de juiste vakantieverhalen kunnen vertellen aan de juiste doelgroepen – op het juiste moment.

Prijsvrij.nl streeft ernaar om de goedkoopste reisorganisatie te zijn, zonder in te boeten op de kwaliteit van de klantenservice.

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: MediaxplainPrijsvrij.nlBlikvanger: Betaald: Topic: Accounts

De'Longhi Group Nederland naar Stroom

di, 11/14/2017 - 20:54
Introtekst: Stroom gaat de mediastrategie en –inkoop doen.Body: 

De’Longhi is producent van huishoudelijke apparaten, met merken als Braun, Kenwood en De’Longhi.

Om de marktposities verder uit bouwen, is voor de verschillende merken een strategie ontwikkeld met integrale inzet van on- en offline media.

De keuze viel op Stroom vanwege 'het hoge serviceniveau, de can-do-mentaliteit en het feit dat Stroom zich opstelt als business partner om de doelstellingen van De’Longhi Group te realiseren', zegt marketingmanager Annelies Crab. ‘Met Stroom hebben we een bureau gevonden die de aandacht en kwaliteit levert waar we naar op zoek zijn. Hiermee kunnen we de ambitieuze doelstellingen van onze merken verder realiseren.'

Channel: Bureaus & AccountsTags: De'LonghiDelonghiStroomBlikvanger: Betaald: Topic: AccountsSubtopic: Merken

SNS naar de creatieve directie

wo, 11/08/2017 - 13:24
Introtekst: Het bureaub van Jan-Willem Brüggenwirth gaat alle conversiegerichte communicatieactiviteiten van de bank verzorgen.Body: 

De creatieve directie (dcd) gaat per direct aan de slag voor SNS. De bank was al enige tijd op zoek naar een bureau voor effectieve conversiegerichte communicatie, passend bij het merk. Na een proefopdracht koos SNS voor het bureau. 

Jan-Willem Brüggenwirth, partner bij dcd: “SNS is een sterk merk met een heldere visie en een gezonde ambitie. Als bureau met bewijsdrang is dit de uitgelezen kans om het effect van conversiegerichte communicatie te laten zien. En dat is precies wat we gaan doen.'

SNS koos eerder dit jaar voor Alfred als creatieve bureau.

Channel: Bureaus & AccountsTags: de creatieve directieJan-Willem BrüggenwirthSnsBlikvanger: Betaald: Topic: Accounts

Communicatiebureau maakt parodie van 'stel je eens voor'-campagne van Rabobank

di, 11/07/2017 - 16:28
Introtekst: Branding a better world bekritiseert de campagne van de bank en maakt ondertussen reclame voor eigen dienst.Body: 

Communicatiebureau Branding a better world vindt dat Rabobank loze beloftes doet in de nieuwste campagne. Dat inspireerde het bureau om een eigen filmpje te maken. In deze commercial komt alle kritiek op Rabobank naar voren, gevolgd door reclame voor de eigen dienstverlening.

Is deze campagne wel geloofwaardig? Oordeel zelf.

 

Channel: Bureaus & AccountsPR & Reputatie Tags: Rabobankstel je eens voorParodieBlikvanger: Betaald: Topic: Campagnes

Candid Group wil met a.i. programmatic 'naar de volgende fase' brengen

di, 11/07/2017 - 14:53
Introtekst: De bureaugroep investeert in een artificial intelligence tool om dat mogelijk te maken.Body: 

Met de artificial intelligence tool SmartBids gaat Candid Group – onder meer eigenaar van mediabureaus Head to Head en Stroom – adverteerders helpen met uitdagingen rond programmatic prestaties, performance en optimalisatie.

Met de tool kan Candid Group - dat aansluiting heeft bij programmatic platform AppNexus - zich fulltime (24 uur) richten op campagneresultaten door artificial intelligence. SmartBids heeft ‘algoritmes/modellen die weer algoritmes/modellen creëren. Hoewel het lijkt alsof aan elke campagne honderden specialisten werken, is SmartBids volledig geautomatiseerd.’

Chief Executive Officer (CEO) Gérard Ghazarian: ‘Bij de inzet van programmatic is specialistische kennis cruciaal om steeds tot de beste resultaten te komen. Specialisten zijn steeds moeilijker te vinden, laat staan dat ze 24/7 aan de optimalisatie-eis kunnen voldoen. In de komende jaren zullen wij om die reden investeren in diverse initiatieven die de discrepantie tussen adverteerders en hun eindgebruikers moeten verkleinen. Merken missen nu vaak de relevantie, de kracht van de belofte en de efficiënte distributie.’

SmartBids bevindt zich nog in de beta-fase.
 

Channel: Bureaus & AccountsTags: Candid GroupBlikvanger: Betaald: Topic: MarketingtechSubtopic: Programmatic

Elbuco kiest voor Linden & Barbosa


di, 11/07/2017 - 12:43
Introtekst: Leasebedrijf wil met communicatiebureau merk verder uitbouwen. Body: 

Linden & Barbosa heeft de communicatiestrategie ontwikkeld van Elbuco en gaat het merk en de producten bij relevante doelgroepen onder de aandacht brengen. Elbuco biedt al meer dan veertig jaar leaseconcepten voor consumentengoederen, zoals televisies, wasmachines en boxsprings.

‘Wij hebben voor Linden & Barbosa gekozen vanwege hun strategische aanpak’, zegt Anne Bouk Swildens, marketingmanager bij Elbuco. ‘Ze zijn kritisch in wat we wel en niet moeten doen en zijn zeer betrokken.’

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: Linden & Barbosa
ElbucoBlikvanger: Betaald: Topic: Accounts

Fuse Communication neemt afscheid van fashion PR

di, 11/07/2017 - 11:41
Introtekst: Fashion PR wordt ondergebracht bij Coebergh. Body: 

Fuse Communication neemt afscheid van het portfolio in fashion PR. De reden hiervoor is de toenemende segmentatie binnen het marketinglandschap, waardoor is gekozen om een scherpe focus aan te brengen op de dienstverlening van het bureau.

‘De ontwikkeling van onze organisatie vraagt om een ander businessmodel, waar een showroom met alles wat daarbij komt kijken minder op zijn plaats is’, zegt Ritchie Kremer, oprichter en eigenaar van Fuse. Fashion PR wordt overgedragen aan Coebergh Communicatie & PR.

‘Onze zakelijke relaties zijn verzekerd van een uitstekende voortzetting van de dienstverlening. En dat geeft een goed gevoel. Zeker ook omdat de medewerkers die bij Fuse op dit klantportfolio zaten eveneens naar Coebergh overgaan.’

Gervaise Coebergh, founding partner van Coebergh, zegt dat de gesprekken met Fuse prettig en constructief verliepen. ‘Met deze transactie halen we niet alleen nieuwe klanten, maar ook nieuwe collega’s in huis. Zo kan Fuse zich goed voorbereiden op een nieuwe fase van de organisatie en hebben wij nog meer power in huis om met Coebergh onze eigen ‘next steps’ te realiseren.’

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: Fusefashion PRCoebergh Communicatie & PrBlikvanger: Betaald: Topic: Accounts

Pagina's