Abonneren op feed Bureaus
Bijgewerkt: 9 min 15 sec geleden

Hasbro kiest Barracuda voor activatie Play-Doh

do, 04/05/2018 - 15:23
Introtekst: Na een oriëntatie heeft speelgoedfabrikant Hasbro gekozen voor Barracuda uit Hoofddorp.Body: 

De eerste gezamenlijke activiteit is een activatiecampagne voor Play-Doh speelklei. Deze campagne zal in de herfstvakantie starten bij de grotere Nederlandse indoor-speelpaleizen.

Laura Geuze, senior brand manager Benelux van Hasbro: “We hebben alle voorstellen getoetst aan de doelstellingen voor 2018 en de visie van Barracuda stak daar bovenuit, net als hun creatieve voorstel.”

Bij Barracuda tekent Bart Wientjens voor de strategie en het creatieve team Geert Ploeger en Joost Jager voor creatie. Olivier Lorent is verantwoordelijk voor het gehele account.

Channel: Bureaus & AccountsBlikvanger: Betaald: Topic: Accounts

Sir Martin Sorrell onder vuur wegens ‘misbruik en wangedrag’

wo, 04/04/2018 - 09:51
Introtekst: De raad van bestuur van WPP heeft een advocatenkantoor in de arm genomen. Body: 

WPP kwam dinsdagavond met een persverklaring, waarin het concern meldt dat het zou gaan om een onderzoek naar ‘aantijgingen over misbruik van bedrijfseigendommen en ongepast gedrag’. Verdere details daarover geeft WPP niet. Wel meldt de grootste communicatieholding ter wereld dat de beschuldigingen verder geen materiële impact hebben op WPP.

Sorrell heeft de beschuldigingen inmiddels verworpen en zegt te begrijpen dat men de zaak wil onderzoeken.

Icoon
Sir Martin is het gezicht van WPP, dat hij ooit zelf opzette. De inmiddels 73-jarige Brit is een icoon in de reclamebranche met een grote invloed. Zijn WPP bepaalde de afgelopen decennia de ‘economie’ van de branche. 

Kritiek is er ook: WPP zou te afhankelijk zijn van Sorrell en het is maar de vraag wie hem ooit zou kunnen opvolgen. Dat issue zou nu mogelijk actueel zijn met het in gang gezette onderzoek. 

Cruciaal moment
Het onderzoek naar Sorrell komt op een cruciaal moment met de huidige ontwikkelingen waarbij grote klanten Unilever en Procter & Gamble snijden in hun reclamebudgetten onder druk van activistische beleggers. Daardoor draaide WPP in 2017 het slechtste jaar in twee decennia. Ook 2018 begon matig en de vooruitzichten voor dit jaar zijn eveneens somber. Op de beurs werd WPP afgestraft en dat raakte Sorrell persoonlijk in zijn portemonnee.

Verder geven de uitspraken van P&G marketeer Marc Pritchard dat de branche af moet van het ‘Mad Men’ model aan dat er een nieuwe wind moet gaan waaien in de reclame-industrie. Sorrell liet daarop onlangs al weten dat ‘WPP meer creatief en minder bureaucratisch' gaat worden. Hij plakte daar overigens geen datum op, maar met de recente ontwikkelingen zou dat proces sneller kunnen verlopen.

Channel: Bureaus & AccountsPR & Reputatie Tags: Sir Martin SorrellWppSorrellBlikvanger: Betaald: Topic: CarriereSubtopic: Crisiscommunicatie

Alle bureaus van Dept krijgen dezelfde naam (behalve één)

di, 04/03/2018 - 07:00
Introtekst: Bekende namen als TamTam, a friend of mine en Expand Online verdwijnen. Alleen Studio Dumbar houdt zijn eigen naam.Body: 

Foto: Dimi Albers, managing director van Dept

De ondernemers van bureau TamTam (opgericht in 1996 door Paul en Bart Manuel) begonnen in 2016 het netwerk Dept met een duidelijke strategie: groeien door gespecialiseerde bedrijven over te nemen. Die krijgen de toevoeging ‘part of Dept’, maar zouden tegelijk nadrukkelijk onder eigen naam blijven opereren. Dat verandert vanaf dinsdag 3 april. Dan begint de campagne voor de naamsverandering van de bureaus. Een interview met mede-oprichter Dimi Albers.

Waarom kiezen jullie nu toch voor één naam?

‘Dat was van het begin af aan het idee. Ieder bureau dat erbij kwam werd meteen ‘part of Dept’. We hebben tegen iedere ondernemer gezegd dat we op termijn met elkaar zouden bepalen óf en wanneer we de naam zouden veranderen.’

‘Zo is het nu ook gegaan: met elkaar. Het idee voor de rebranding kwam niet van mij of een ander directielid, maar vanuit de gesprekken met de oprichters van de individuele bureaus. Vorig jaar zomer merkten we dat iedereen het gevoel had dat dit het moment was voor die volgende stap. Als we niet zouden rebranden, zou dat ons tegenhouden in onze ontwikkeling.’

Hoe ziet die ontwikkeling eruit?

‘We zijn tweeënhalf jaar geleden met Dept begonnen, omdat we een internationaal bureau wilden bouwen met de kennis van lokale specialisten. Het moest een mix worden van creativiteit, technologie en data. We helpen klanten met hun merk, marketing en digitale producten vanuit verschillende specialisten in samengestelde teams.’

Lees ook: TamTam introduceert Dept als merk voor internationale groei

‘Dat is gelukt. In veel van onze klantteams zitten regelmatig meerdere mensen aan tafel vanuit de verschillende bureaus. En dan merken we dat het voor de klant best ingewikkeld is.’

Waar merk je dat aan?

‘Ze zien en horen al die verschillende namen en vragen: “waarom al die verschillen terwijl jullie als één bureau aan ons leveren? Wij zien jullie inmiddels gewoon als Dept”. We maken het dus voor onze klanten en onszelf simpeler door ons merk aan te laten sluiten op hoe we werken, als één ‘Dept’.’

Dat betekent dus ook dat de naam ‘TamTam’ verdwijnt. Hoe is dat voor jou als voormalig directeur van het bureau?

‘Ik denk hetzelfde als voor alle anderen ondernemers binnen Dept. Het is voor iedereen een groot ding, er verdwijnt toch iets. Toch wisten we allemaal dat dit op een bepaald moment ging gebeuren en dat het nodig is om de volgende stap te kunnen zetten.’

Toch veranderen niet alle namen. Hoe zit dat?

‘Alleen Studio Dumbar verandert niet. De reden is simpel: het bestaat al veertig jaar en is een enorm sterk merk in binnen- en buitenland. Het is een fenomeen in de designwereld en de naam veranderen zou echt zonde zijn.’

‘Verder veranderen alle bureaus in Nederland, Ierland, Engeland en de Verenigde Staten per 3 april van naam. Duitsland en Denemarken volgen later, omdat we in die landen nog minder ver zijn qua samenwerking. Duitsland is een extreem grote markt. We hebben nu bureaus in Berlijn en Hamburg, maar als je niet München zit zijn er al veel bedrijven waar je niks voor kan doen. We gaan pas naar één bureaunaam toe als we ook echt als één bureau kunnen leveren, zoals we dat in Nederland en onze andere landen nu ook doen.’

Jullie zijn dus nog niet uitgegroeid?

‘Zeker niet, het is nog niet af. En eigenlijk is het nooit af, want de vraag van klanten blijft veranderen. Als we bijvoorbeeld van tien klanten de vraag krijgen of we ook in Azië kunnen leveren, dan is het handig als we daar ook mensen hebben.

‘Op korte termijn willen wein elk geval uitbreiden in Duitsland. Daarnaast zoeken we partijen die goed zijn in data en machine learning. Voor elk nieuw bedrijf dat erbij komt is er trouwens weer een overgangsfase. Zij krijgen eerst de toevoeging ‘part of’.’

Hoe gaan jullie het vertellen?

‘Intern weet iedereen het sinds september. Transparant zijn is belangrijk om mensen mee te krijgen. Vanaf 3 april begint de naamsverandering. De namen worden omgezet, de website is vernieuwd en er is een campagne. Eigenlijk lanceren we het merk ‘Dept’ opnieuw.’

Bekijk hieronder de nieuwe introductievideo

En wat gaan jullie dan vertellen?

‘De campagneslogan is ‘Reinvent Digital’. De wereld verandert continu door technologie. Wij helpen merken om zichzelf opnieuw uit te vinden in deze snel veranderende wereld. En we helpen ze om te versnellen, zodat ze het beter doen dan de concurrent.’

Wat wordt de grootste uitdaging?

‘Zorgen dat klanten en potentiële medewerkers snappen dat het nu ‘Dept’ is, en niet meer Expand Online, TamTam of een van de andere merken. In onze business is je naam alles, dus als deze overgang niet goed gaat hebben we een probleem. Ruim 80% van onze klanten kiest een bureau op basis van aanbevelingen van collega’s uit de branche. Het is dus super belangrijk dat zij ons nog op de oude namen kunnen vinden. Vandaar ook wat wij intern de 'Twilight Zone' noemen: een fase waarin de oude merken nog wel actief zijn maar niet gepromoot worden. De website en social kanalen van de oude merken blijven daarom nog bestaan.’

Wat maakt Dept anders dan andere netwerkbureaus?

‘Dept bestaat uit meer dan 30 ondernemers die ooit een bureau zijn gestart. Zij weten allemaal waar het om draait: gave dingen doen voor klanten. Dat is het verschil tussen ons en grote netwerkbureaus. We hebben nu zo’n 750 mensen, maar het voelt nog zo persoonlijk als een klein bureau. Dat willen we vasthouden. Het is niet makkelijk: als je groeit zijn er talloze redenen waarom je regels, hiërarchie en beleid zou moeten maken. Maar met al die oprichters die tegen elke regel aanschoppen, blijf je tenminste een beetje normaal doen.’

Channel: Bureaus & AccountsMarketing TechnologyBureaus & AccountsTags: DeptbureaunetwerktamtamDImi AlbersNaamsveranderingBlikvanger: Betaald: Topic: Digital transformation

Daisycon neemt online marketingbureau Conversive over

do, 03/29/2018 - 15:33
Introtekst: Overname past volgens Daisycon in strategie om klanten een breder productaanbod te biedenBody: 

Conversive gaat als zelfstandige organisatie onder eigen naam opereren binnen de Daisyon bedrijvengroep waar ook Affiliprint en Sovendus toe behoren. Het Conversive-team verhuist in het tweede kwartaal van 2018 naar het hoofdkantoor van Daisycon in Almere. Verder worden de affiliate marketingdiensten van Conversie overgeheveld naar Daisycon.

De leiding van het bureau komt in handen van Rick de Vlieger, die tot dusver directeur new business development was bij Daisycon. Conversive's managing director Joris Goossens gaat zich 'richten op een nieuwe uitdaging'.

Daisycon is naar eigen zeggen marktleider in performance based marketing, met diensten op het gebied van affiliate marketing, leadgeneratie en app-promotiediensten. Het Utrechtse online marketingbureau Conversive biedt marketinginkoop, -beheer en -optimalisatie voor een breed scala aan ondernemingen.

'Met de aanwinst van Conversive maken we nu ook diensten als marketinginkoop en conversieoptimalisatie vanuit één aanspreekpunt voor onze klanten beschikbaar,' zegt Daisycon ceo Marko Dobroschelski.

 

Channel: Bureaus & AccountsAdvertisingBlikvanger: Betaald: Topic: Online advertising

Likefriends gaat wereldwijd aan de slag voor het merk 7UP

do, 03/29/2018 - 14:50
Introtekst: Het bureau werkte al langer voor het Pepsico-merk in EuropaBody: 

7UP, onderdeel van Pepsico, heeft Likefriends gekozen als global brand partner. Het creatieve bureau werkte als langer voor Pepsico in Nederland en Europa en gaat nu wereldwijd voor het bedrijf aan de slag.

7UP, in 1929 begonnen als Bib-Label Lithiated Lemon-Lime Soda, werd succesvol door het te adverteren als anti-kater middel. Tegenwoordig wordt het in meer dan 130 landen verkocht en is het meer dan een drankje. Van cocktails tot desserts en van guacamole tot fajita’s, het kan met 7UP. In veel Aziatische landen is 7UP marktleider binnen het CSD segment.

Likefriends gaat 7UP helpen om een nieuwe wereldwijde merkstrategie te bepalen.

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: 7upPepsicoBlikvanger: Betaald: Topic: Accounts

Mazda naar J. Walter Thompson Amsterdam

wo, 03/28/2018 - 13:33
Introtekst: Na een bureau-oriëntatie heeft Mazda Motor Nederland gekozen voor J. Walter Thompson Amsterdam.Body: 

Mazda is de afgelopen jaren in Nederland hard gegroeid in marktaandeel en heeft ook voor 2020 een stevige doelstelling neergezet. Het nieuwe bureau moet hierbij gaan helpen.

Susanne Peters, directeur marketing communicatie bij Mazda Motor Nederland: 'We waren op zoek naar een bureau dat ons strategisch en creatief echt verder kan helpen, maar ook pragmatisch in de uitvoering kan zijn. Het klikte op al die vlakken meteen met JWT. Ze gaan ons niet alleen helpen met de ATL campagnes, maar ook op gebied van social en digital.'

Channel: Bureaus & AccountsAdvertisingBlikvanger: Betaald: Topic: Campagnes

De longlists voor Adverteerder en Bureau van het Jaar

di, 03/27/2018 - 07:00
Introtekst: Deze merken en bureaus strijden in mei voor de titel Adverteerder van het Jaar, Bureau van het Jaar en de Consistent Accent.Body: 

De Longlisten voor de ABC Groot Accenten 2017 zijn bekend. De ABC jury bestaande uit redacteuren van de Adformatie, Fonk en MarketingTribune, bestuursleden van de BvA (Bond van Adverteerders) en bestuursleden van de SAN, aangevuld met twee externe deskundigen, heeft onderstaande merken en bureaus genomineerd:

Adverteerder van het Jaar

Bureau van het Jaar

Consistent Accent

 

 

 

Albert Heijn

Achtung!mcgarrybowen

Artis

Coolblue

dawn

Heineken

Coop

DEPT

HEMA

Heineken

Goud Uberconnected

IKEA

HEMA

Havas Lemz

Jumbo Supermarkten

Jumbo Supermarkten

INDIE Amsterdam

Ministerie van Defensie

KPN

Joe Public Take-away Advertising

SIRE

Lidl

N=5

Tele2

McDonald’s

TBWA\NEBOKO

Rituals

Tele2

XXS Amsterdam

Zwitserleven

De genomineerden worden gevraagd te motiveren waarom ze een plek op de shortlist verdienen. De 3 overgebleven kandidaten geven op 15 mei een presentatie aan de ABC jury. . 

SAMENSTELLING ABC JURY 2017

Onafhankelijke voorzitter: drs. Jolande Sap

BvA bestuur: Heleen Crielaard (Rabobank) en Frenkel Denie,   (FrieslandCampina)

Externe deskundigen: Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders) en Roland van der Vorst (FreedomLab)

Vakbladen: Sjaak Hoogkamer (MarketingTribune), Nicolette Hulsebos (FONK) en Susanne van Nierop (Adformatie)

SAN bestuur: Léontine Admiraal (PwC), Jeroen Hubert (Accell Group) en Ewa Skotnocki (Triodos Bank).

 

     

Channel: Bureaus & AccountsAdvertisingBureaus & AccountsTags: SAN2017AccentenBureau Van Het JaarAdverteerder van het JaarConsistent AccentBlikvanger: Betaald: Topic: CampagnesSubtopic: Merken

GoudUberconnected koopt creative technologystudio DIFR

zo, 03/25/2018 - 19:23
Introtekst: DIFR-oprichter Jerry Lieveld blijft bij het bureau werkzaam.Body: 

DIFR werd vijf jaar geleden opgericht door Jerry Lieveld (foto, voorheen o.a. Appmachine en Mobtzu), als specialist op het gebied van digital productdesign, innovatieve retailconcepten, UX/UI-design, motiondesign en AR/VR.

DIFR heeft vestigingen in Amsterdam en Lissabon en een verkoopkantoor in Londen. DIFR Amsterdam verhuist naar de nieuwe locatie van Goud Uberconnected aan het Surinameplein in Amsterdam, waar ook Icemedia en Redmint zijn gevestigd. Oprichter Jerry Lieveld blijft actief als directeur Experience Design, tereijl de studio in Lissabon zal wordenuitgebreid.

Technische talenten
Met de overname vergroot Goud Uberconnected naar eigen zeggen het kennisniveau op het gebied van branded utilities en services, en voorziet het tevens in internationale uitbreiding van het eigen digitaal productiehuis.

Brian Hirman, managing partner Goud Uberconnected: 'Product- en servicedesign staan hoog op de agenda bij onze klanten. De designers, productontwikkelaars en hardware- en software-engineers van DIFR hebben de afgelopen jaren cutting edge cases ontwikkeld, die veel merken zullen inspireren. De vestiging in Lissabon helpt ons om internationale creatieve en technische talenten aan te trekken, die binnen onze gehele groep in te zetten zijn.'

Groeiambities
Jerry Lieveld verwacht binnen de bureaugroep beter in staat te zijn om de groeiambities van DIFR te verwezenlijken. 'Binnen de groep kunnen we direct veel betekenen voor alle klanten van Goud Uberconnected, Icemedia en Redmint. Daarnaast landen we in een stabiele en sterke organisatie, wat een belangrijke randvoorwaarde is om de volgende grote stap te zetten.'

DIFR werkt voor onder andere Vans, Lee, Intent HQ, EcoChain en Nuon.

Channel: Bureaus & AccountsBlikvanger: Betaald: Topic: Carriere

Protestantse Diaconie start filantropische campus achter de Amsterdamse Hermitage

vr, 03/23/2018 - 09:22
Introtekst: Vandejong Creative Agency ontwikkelt exploitatie, programmering en communicatie in opdracht kerkgenootschap in complex AmstelhovenBody: 

De Protestante Diaconie in Amsterdam vervult al 350 jaar een rol in de opvang, het bieden van onderdak en andere steun aan minderbedeelden in de hoofdstad. ‘Voor een warme samenleving’, is het motto. “En wat wij nu gaan helpen ontwikkelen, trekt die lijn rechtstreeks door.”, zegt creatief strateeg Franklin de Bekker van Vandejong.

Ontmoeting en noodzaak
Vandejong is door de Diaconie verkozen als partner om de komende tijd, samen met de huidige bewoners en huurders van complex Amstelhoven, de exploitatie op poten te zetten. De Bekker: “Er gebeurt al heel veel maar dat is nog onvoldoende zichtbaar.” Het doel is om de activiteiten in het complex beter aan te laten sluiten op de stad en meer bekendheid en bezoekers te genereren.

Met sociale ondernemingen, horeca en een bijzondere programmering wordt het een inclusieve plek die draait om het bestrijden van onrecht en het vieren van het leven. “We willen van deze A-locatie een plek maken waar het bruist van de diversiteit, veelkleurigheid en energie. Een dynamische plek vol ontmoeting en noodzaak. Zo werken we veel met vluchtelingen samen. Ze zijn namelijk óók betrokken Amsterdammers die de maatschappij veel te bieden hebben.", zegt De Bekker.

Boerenbedrijf
Hij ziet een voorbeeld in Pakhuis de Zwijger, dat zich van kraakbolwerk tot centrum voor ideeënuitwisseling ontwikkelde, en het Humanity House in Den Haag, gerund door Amnesty. Dat laatste ontbreekt volgens hem nog in de hoofdstad.

De komende tijd gaat er geprototypet worden, vertelt De Bekker. Er zijn alleen in het complex al twintig partijen waarmee moet worden samengewerkt. De Diaconie zelf is op dit moment een boerderij buiten de stad aan het opzetten, waar vluchtelingen het boerenbedrijf onder de knie krijgen. De Bekker: “De producten die dat oplevert, worden vervolgens weer geserveerd in het eigen restaurant en café.” Zo ontstaat er volgens hem een fraai ecosysteem.

Behoeftes
Toch zijn veel van de plannen nog vaag en zelfs volkomen onbekend. Het past, zo stelt De Bekker, bij het open platform dat de campus moet gaan worden. Juist de organische groei van initiatieven, anticiperend op de behoeftes en noden van de behoeftigen in de samenleving, zullen sturing geven aan het project. Hij ziet de rol van Vandejong dan ook vooral als regisserend.

Begin 2019, als de uitprobeerfase achter de rug is, treedt de filantropische campus breed naar buiten.

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: Branding Agency VandejongProtestantse DiaconieAmstelhovenBlikvanger: Betaald: Topic: Positionering

Sorrell: 'WPP wordt meer creatief en minder bureaucratisch'

do, 03/22/2018 - 15:50
Introtekst: De Britse topman zegt dat zijn concern wil voldoen aan de vraag van adverteerders om flexibeler te opereren.Body: 

Procter & Gamble ('einde van het Mad Men model') en Unilever willen op een andere manier met bureaus gaan werken, met de nadruk op creatie.

Sir Martin Sorrell van WPP zei deze week tijdens de Advertising Week Europe (bron: Campaign) dat hij daar met WPP op in gaat spelen. 'Marc Pritchard (P&G) en Keith Weed (Unilever) signaleren dat we meer agile, flexibeler, minder bureaucratisch en minder gelaagd moeten gaan werken en veel meer vanuit creatief perspectief. Ik heb Pritchard gezegd dat ongeveer 50 procent van wat we doen creatief is, maar dat moet naar 75 procent.'

Volgens Sorrell is WPP al in het proces van aanpassing van de structuur en werpen deze stappen nu al zijn vruchten af. Maar concreet werd de Brit niet over hoe de holding dat dan precies aanpakt. De afgelopen tijd zijn er wel fusies geweest tussen bureaus. Maar volgens Sorrell gaat het met name ook om de samenstelling van de teams die je inzet voor een klant.

Bij de presentatie van de matige jaarcijfers, eerder deze maand, zei hij dat de druk vooral aan de kant van de creatieve bureaus ligt en minder bij de mediabureaus.

Verdere consolidatie
Sorrell ziet de bureaumarkt verder consolideren, onder druk van de consolidatie bij media-eigenaren. Opvallend is dat de focus van WPP wel liggen op acquisities. Het zou dan wel vooral gaan om kleine bedrijven in snel groeiende markten en op gebieden als data, technologie en content.

Channel: Bureaus & AccountsTags: WppSir Martin SorrellMarc PritchardBlikvanger: Betaald: Topic: Digital transformationSubtopic: Accounts

Digitas Amsterdam en Episerver openen een 'centrum van excellentie'

do, 03/22/2018 - 15:41
Introtekst: De twee partijen gaan samenwerken op het gebied van digitale marketing, data en commerce.Body: 

Marketingbedrijf Digitas (onderdeel van Publicis Groupe) en softwaremaker Episerver gaan strategisch samenwerken. De twee bundelen hun krachten om gezamenlijke oplossingen te bieden op het gebied van digitale marketing, data en commercie.

Door samen te werken hopen de bedrijven hun 'multinationale merk-, marketing- en e-commerce-doelen' sneller te bereiken.

Episerver Center of Excellence
Bij de samenwerking hoort ook een nieuwe locatie: het "Episerver Center of Excellence" (CoE). Vanaf de locatie in Amsterdam willen Digitas en Episerver samen de Europese markt bedienen.

Karen Chastain, directeur Strategische Allianties en Global Partners van Episerver: 'Ons bedrijf is 's werelds snelst groeiende leverancier van digitale marketing- en commerce-platformen. We zijn verheugd om samen te werken met Digitas Amsterdam en kijken ernaar uit om samen te werken om onze klanten te helpen hun digitale transformatie doelen te bereiken.'

Tom Bals, managing director Digitas Amsterdam: 'Digitas heeft als doel om mensen en merken te verbinden: digitaal, fysiek en opkomende technologieën. Het Episerver-platform is hier belangrijk bij.'

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: digitasepiserverSamenwerkingBlikvanger: Betaald: Topic: Accounts

Verkade naar XXS Amsterdam

wo, 03/21/2018 - 13:23
Introtekst: De campagne ‘..dat smaakt naar thuis’ is van start gegaan.Body: 

XXS Amsterdam won na een pitch, die werd begeleid door Karen de Loos. Het bureau wordt verantwoordelijk voor de regie van alle merk- en communicatieactiviteiten.

Jessica Zomerdijk, Marketing Director bij Verkade: 'We waren op zoek naar een bureau dat ons merk echt begrijpt en weer helemaal van vandaag weet te maken.'

Het eerste werk is deze week live gegaan: de campagne ‘..dat smaakt naar thuis’ is in outdoor en digitale media te zien. In de campagne staat het gevoel van thuis centraal, samen met de producten van Verkade. 

CREDITS:

Klant: Verkade Nederland BV
Verantwoordelijk bij klant: Jessica Zomerdijk, Annewies Bouritius, Rachel Aalbers
Bureau: XXS Amsterdam
Concept & Creative directors: John de Vries & René Verbong
Strategie: Joram Helmer
Account: Daniel Kok, Tess van Oosten
Media: Vizeum, Jessica Bakker

Channel: Bureaus & AccountsTags: XxsVerkadeBlikvanger: Betaald: Topic: AccountsSubtopic: Campagnes

Lidl brengt marketingcampagnes onder bij Joe Public

di, 03/20/2018 - 16:37
Introtekst: Bureau was vorig jaar nog verantwoordelijk voor de George Baker-commercial van de supermarkt. Body: 

Supermarkt Lidl kiest voor Joe Public Take-Away Advertising als het gaat om de marketingcampagnes. Er hebben in het verleden al wat samenwerkingen plaatsgevonden tussen de supermarkt en het bureau.

Zo waren er campagnes met George Baker, namelijk de Lidl Brown Bag en de recente voorjaarscampagne. Verder ontwikkelde Joe Public ook de stamppotcampagne met Frans Bauer. Alle commercials zijn geproduceerd door Joe Public Shoot, het productielabel van Joe Public.

 

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: LidlJoe PublicBlikvanger: Betaald: Topic: Accounts

Pathé kiest voor Dawn

ma, 03/19/2018 - 12:47
Introtekst: Bioscoopmarktleider Pathé kiest Dawn als creatief strategische partner. Pathé en Dawn werken samen om van plek naar merk te gaan, en van scherm naar beleving. Body: 

Om dit te realiseren ontwikkelde Dawn een merkidee dat zowel de communicatie als alle merkactiviteiten, nu en in de toekomst, sturing geeft.

Met inmiddels 28 theaters is Pathé de marktleider in Nederland, maar dat is geen reden om achterover te leunen. Susanne Damen, Manager Brand & Communications van Pathé Nederland: ‘We zijn de afgelopen maanden actief aan de slag geweest met onze toekomst en daar zijn een aantal ambitieuze plannen uitgekomen.’

‘Vervolgens hebben we ons breed georiënteerd op welk creatief strategische partner ons daar bij het best kan helpen. Dawn heeft bewezen een sterk strategisch sparringpartner te zijn; ze begrijpen onze merkambitie. Daarom hebben wij voor Dawn gekozen.’

Channel: Bureaus & AccountsMerk & StrategieTags: PathéDawnBlikvanger: Betaald: Topic: Accounts

Strato lanceert tv-campagne met Leo Burnett

ma, 03/19/2018 - 12:32
Introtekst: De Berlijnse hostingaanbieder Strato lanceert vandaag een nieuwe tv-campagne onder het motto #geenrocketscience. Body: 

Christian Böing, CEO van Strato: “Ook beginners kunnen snel en gemakkelijk aan de slag, of het nu gaat om een domeinnaam, website, webshop, e-mailadres of cloud storage. Geen rocket science dus."

Voor deze campagne werkt Strato voor het eerst samen met het reclamebureau Leo Burnett. De tv-spot speelt zich af in een hondentrimsalon, waar een jonge medewerkster aan haar baas bewijst hoe makkelijk ze met Strato alles voor haar online business opzet. Vanaf 19 maart is de commercial prime time te zien op alle grote Nederlandse commerciële zenders.

Credits:
Strategie en creatie: Leo Burnett (Frankfurt)
Regie: Curtis Wehrfritz (Toronto)
Productie: Tony Petersen Film (Berlijn)
Acteurs: Ralf David, Annabella Zetsch, Libero (hond)
Mediaplanning en inkoop: inhouse-bureau A1 in samenwerking met OMD
Projectleiding STRATO: Kati Meyer (hoofd Marketing)

Channel: Bureaus & AccountsTags: StratoBlikvanger: Betaald: Topic: Campagnes

Bamigo na pitch naar The Gardeners

vr, 03/16/2018 - 08:13
Introtekst: Bamigo maakt onderbroeken, T-shirts en sokken voor mannen gemaakt van bamboe en heeft de ambitie flink te groeien.Body: 

De combinatie van een socialmedia- en pr-strategie met creatie in de lead was doorslaggevend voor de keuze voor The Gardeners. Dit moet bijdragen aan de verdere bekendheid van het merk en de traffic naar de website vergroten.'

We hebben gekozen voor The Gardeners, vanwege een slimme en creatieve integratie van zowel branding als performance', zegt Jan Willem, marketingmanager Bamigo.

Daarnaast vervult het bureau ook de content-creatie (inclusief visual- en verbal identity) en socialmedia-management, aldus oprichter Maira Evers.

Bamigo richt zich momenteel specifiek op Nederland, België, Duitsland, Denemarken en Zweden.

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsTags: BamigoThe GardenersBlikvanger: Betaald: Topic: Accounts

Pitch SM

do, 03/15/2018 - 17:07
Introtekst: Er zijn talloze argumenten te verzinnen waarom een bureaupitch vernietiging van bureaukapitaal is.Body: 

Dit is de maandelijkse column van Tom de Bruyne

De reclamebureaupitch. Het telkens opnieuw weerkerende SM-ritueel waarin opdrachtgevers die geen idee hebben wat ze willen, hopen dat ze door een schoonheidswedstrijd uit te schrijven erachter kunnen komen welk bureau voor hen het meest geschikt is.

Tot het uiterste
Er zijn talloze argumenten te verzinnen waarom een bureaupitch vernietiging van bureaukapitaal is. Ten eerste haalt het winnende pitch-idee het nooit, omdat je als bureau nog te weinig voeling hebt met het merk en de markt. Ten tweede moet elk bureau wel tot het uiterste gaan omdat ze niet alleen de klant moeten overtuigen, maar ook nog eens hun creatieve concurrenten moeten overtroeven.

Ramp
En toch blijven bureaus pitches onweerstaanbaar vinden. Wellicht omdat een pitch een verslavende mix in zich heeft aan triggers: een competitie-element tussen peers, een gokelement met variabele beloningen, een spel van verleiding, heel veel egostreling als je wint, enzovoort. Onweerstaanbaar voor creatieven, maar een ramp voor het businessmodel van het bureau.

Machtsrelatie
De grootste fout die bureaus maken is dat ze zich in een positie laten manoeuvreren waarin ze aan de verkeerde kant komen van een beoordelingsrelatie. Eigenlijk zeggen ze impliciet met de pitch: ‘Please, vind ons idee mooier/leuker/slimmer dan dat van onze concurrenten.’

Dat is een machtsrelatie waar je niet in wilt zitten. Je moet in de plaats daarvan altijd proberen de machtsrelatie om te keren. Vraag nooit om een idee te beoordelen, maar neem je toehoorder mee in hoe je onderzoek geleid heeft tot de enige mogelijke oplossing voor zijn probleem.

Zoektocht
De beste pitch wil niet overtuigen, maar vertelt een verhaal over een zoektocht naar de enige mogelijke oplossing voor de briefing. Bureaus willen veel te graag geliefd worden vanwege hun creativiteit. Maar creativiteit is een commoditeit. Wat je klant echt wil is dat je beter dan hijzelf snapt hoe je het gedrag van zijn doelgroep kan veranderen.

 

 

Tom de Bruyne is oprichter en eigenaar van Sue Amsterdam en als vaste columnist verbonden aan Tijdschrift voor Marketing

Channel: Bureaus & AccountsMerk & StrategieTags: PitchBureaupitchBlikvanger: Betaald: Topic: Accounts

Buutvrij doet aan crisiscommunicatie met een grote bek en humor

do, 03/15/2018 - 13:36
Introtekst: Stickergate in de Efteling loopt uit de hand (maar het komt ook weer goed)Body: 

Leuk, stickers plakken, dachten ze bij het bureau Buutvrij fot life. Het ging op teamuitje naar de Efteling en liet zijn sporen na, als een plassend hondje dat zijn territorium afbakent. Op palen, muurtjes, hekken, vliegende tapijten en de Vrije val van Baron 1898, waar niet eigenlijk, overal waren de stickers te vinden.

Niet iedereen vond de actie van het Amsterdamse bureau om te lachen. De Efteling zelf niet, dat de stickers weer kon verwijderen, en ook bezoekers van het pretpark niet, die verontwaardigd reageerden op de Facebook-pagina van Buutvrij. Het bureau werd overladen met kritiek en een waardering van één ster, het laagst haalbare.

 

 

Tyfusduur

De reactie van Buutvrij for life-eigenaar Reuben Alexander hielp ook al niet. Hij reageerde wat je van een reclamejongen uit Amsterdam kan verwachten: met een grote bek.

Tegen de site Looopings liet hij weten dat het niet zozeer vandalisme was, maar eigenlijk ’een compliment’. Hij bood hij aan de resterende stickers weer weg te halen: ‘Mits we met het hele team gratis naar binnen mogen. Ik vind de Efteling namelijk tyfusduur.’

Fijn een-tweetje

Toch kwam het allemaal nog goed. Via Twitter maakte Buutvrij en de Efteling er een fijn een-tweetje van, zie onder.

Ook wist het bureau wel raad met de vele een-ster-waarderingen die het inmiddels op zijn Facebookpagina had verzameld. Met de gedachte If you can’t beat them, join them plaatste het een oproep op Instagram.

Het leverde weinig sterren op, maar een rijke verzameling aan reacties:

 

WE GINGEN NAAR DE EFTELING EN PLAKTEN WAT STICKERS. TOEN WERD DAAR IETS OVER GESCHREVEN EN WERDEN ER ALLEMAAL MENSEN BOOS. ZO BOOS DAT ZE ONS 1 STERREN RECENSIES GAVEN OP FB. NOU PROBEREN WIJ VAN ELKE - EEN + TE MAKEN, DUS HIER EEN OPROEPJE AAN JULLIE: HELP ONS SHINEN. GEEF ONS ÉÉN STER OP FACEBOOK. DE LEUKSTE WINT. #VINDJELEUK #CONFITTIE #OPHEFTELING #STERRETJEGEZOCHT #STICKERGATE #BUUTFRAAI #ONELOVE #STERkVERHAAL #ONESTAR #YOUGETASTAR #ANDYOUGETASTAR! #NIEBANG #NEE #GATIEF! #WINWIN #MINPLUS #SPREADTHELOVE #KOMMAARDOORRRR

Een bericht gedeeld door Buutvrij for Life (@buutvrijforlife) op 14 Mrt 2018 om 10:31 (PDT)

 

Het Twitter een-tweetje tussen Efteling en Buutvrij

 

ALS JULLIE DEZE OP KANTOOR HANGEN HEBBEN WE HET NERGENS MEER OVER. TOT ZOVER ONZE P(L)AKKENDE BOODSCHAP. #STICKERGATE^MARTIJN pic.twitter.com/XMZCZJHLD0

— Efteling (@Efteling) 13 maart 2018

STICKERS HIER! WE GEVEN GRAAG EVEN HET GOEDE VOORBEELD WAT JE MET STICKERS MOET DOEN! ;-) #ZANDENPAPIEREROVER #HETISJULLIEVERGEVEN #BAKKIEHIER ^Martijn pic.twitter.com/cehJmcrZah

— Efteling (@Efteling) 13 maart 2018

Channel: Bureaus & AccountsPR & Reputatie Blikvanger: Betaald: Topic: CrisiscommunicatieSubtopic: PRSocial media

28 Amsterdamse brugwachtershuisjes als hotelsuites, Het PR Bureau vertelt het verhaal

di, 03/13/2018 - 13:05
Introtekst: SWEETS hotel werkt samen met het Amsterdamse bureauBody: 

SWEETS hotel, dat 28 Amsterdamse brugwachtershuisjes omtovert tot volwaardige hotelsuites, neemt Het PR Bureau in de arm om de PR te verzorgen. 

Het PR Bureau gaat de bijzondere verhalen rondom de oorspronkelijke brugwachtershuisjes delen met media en influencers om zo de avontuurlijke reizigers in binnen- en buitenland te bereiken.

Op 15 maart aanstaande is de officiële opening van SWEETS hotel Amsterdam. Op dat moment zijn de eerste 11 van in totaal 28 huisjes online te boeken.

Gasten die overnachten in een brugwachtershuisje zijn echt onderdeel van de wijk waar ze in slapen. De stad is hun hotellobby. Speciaal voor de opening van SWEETS hotel varen sloepen een route langs vier brugwachtershuisjes.

'Wij zijn ontzettend trots dat het gelukt is om van de brugwachtershuisjes unieke hotelkamers te maken', zeggen Otto Nan en Suzanne Oxenaar, initiatiefnemers van SWEETS hotel. 'Met interieurs die ontworpen zijn zonder de oorspronkelijke bouwstijl uit het oog te verliezen heeft ieder brugwachtershuisje heeft zijn eigen verhaal.'

Het PR Bureau gaat ervoor zorgen dat die verhalen over het voetliocht worden gebracht.

 

Channel: Bureaus & AccountsBureaus & AccountsBlikvanger: Betaald: Topic: PR

LBi verdwijnt, voortaan is het Digitas

ma, 03/12/2018 - 18:31
Introtekst: Aanleiding voor de rebranding is de nieuwe internationale merkstrategie, waarin 'authenticiteit, verbinding en verwondering' sleutelwoorden zijn:Body: 

Het begon in 1995 met Lost Boys en Icon MediaLAB. Dat werd LBi Icon. In 2013 nam Publicis LBi over en liet het fuseren met Digitas, tot DigitasLBi: een verenigd, wereldwijd netwerk, met één missie, doel en cultuur. Het vereenvoudigen van de naam naar Digitas weerspiegelt de ambitie van de volledige eenwording van het bedrijf als ‘The Connected Marketing Agency’.

Tom Bals, managing director Digitas Amsterdam: 'We beschrijven onszelf als 'The Connected Marketing Agency', omdat we geloven dat er betere manieren zijn om merken te verbinden met mensen. Digitas is in onze ogen het bureau met het bewezen vermogen om verschillende experts op het gebied van data, strategie, creativiteit, media en technologie bij elkaar te brengen. Samen met onze collega’s van Publicis One kunnen we end-to-end geïntegreerde communicatie en marketingoplossingen bieden.'

 

 

Channel: Bureaus & AccountsTags: Digitas LBiPublicis OneBlikvanger: Betaald: Topic: Digital transformation

Pagina's